zondag 8 september 2013

Voor Beth



Vorig jaar, ergens in de zomervakantie, begon ik met het maken van een pop.
Bij de eerste pop ging alles mis wat er mis kon gaan, dus maakte ik een tweede pop.
En noemde haar Merlina......
Waarom?
In het bos waar ik woon, is ook een natuurkampeerterrein. En op een dag, nog voor de vakantie begon, stond er ineens een volkswagenbusje..... zagen we twee vrouwen en drie kinderen - twee jongens en een meisje - twee honden en naar later bleek, woonden er in dat busje ook nog zeven katten.......
En zoals dat dan gaat, we raakten aan de praat en Noah raakte aan het spelen.

Hebben de kinderen al vakantie.... vroeg ik......
Oh, wij geven de kinderen zelf les!
De twee dames bleken zussen te zijn en zij waren vanaf januari al onderweg. Op een dag hadden ze de kinderen van school gehaald, de huur van hun huisjes opgezegd en een busje gekocht van de opbrengst van hun huisraad. En ze hadden zich uitgeschreven uit Nederland...... kinderen hebben schoolplicht en anders zouden ze voortdurend op de huid gezeten worden door allerlei instanties.
Maar, waar leven jullie dan van......... vroeg ik
Wij maken sieraden en verkopen die op markten, in de zomermaanden staan we op plekken in de natuur en eten we bessen, rapen aardappels, plukken appels......
En langzaam ontvouwde zich een verhaal van twee vrouwen die hun droom leefden......
Hun ouders hadden een boot gehad en waren altijd onderweg geweest, terwijl zij, de beide dochters naar kostschool moesten en alleen in schoolvakanties bij hun ouders waren.
Wij willen reizen en in de natuur zijn en precies doen waar wij zin in hebben. Wij denken dat we onze kinderen de tijd van hun leven geven, misschien houden we het nog een jaar vol, misschien langer......

Na anderhalve week vertrokken ze weer...... richting de Veluwe....
Alles wat er in mijn tuin groeide en al te eten was, kregen ze mee.... en eieren natuurlijk.
Ik vond het twee stoere vrouwen... die hun 'mannetje' stonden!
Noah was een dag of wat ontroostbaar, ineens weer zonder speelkameraadjes.
Het meisje  heette Merlina........
En Merlina had van die mooie bruine ogen en donker lang krullend haar....
De pop die ik toen aan het maken was gaf ik haar naam.

En morgen.... morgen vertrekt pop Merlina naar baby Beth.... in Ierland.
Baby Beth is de kleindochter van mijn zus, dochter van Eva, mijn nicht.
Mijn zus deed op een dag bijna hetzelfde, al heel wat jaren geleden. Zij schreven zich uit in Nederland en vestigden zich in Ierland.....
Beth is vernoemd naar mijn moeder, het eerste achterkleinkind wat mijn moeder niet heeft vastgehouden.

Dag pop Merlina,
Ik hoop dat je een klein meisje 
heel gelukkig gaat maken!

12 opmerkingen:

  1. Wat een mooie, hartverwarmend en inspirerend verhaal! Ik, eeuwige twijfelaar, bewonder mensen die Echte Keuzes maken! Zij kleuren de wereld, vind ik :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een super mooi verhaal! Heel bijzonder vind ik om zoiets te doen, dapper!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een mooi verhaal over dappere vrouwen.
    En goede reis, Merlina!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een mooi verhaal en ze is werkelijk prachtig! van top tot teen! Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leftantes! Bewonderenswaardig.
    En Beth is een bofkont om van jou zo'n prachtige pop te mogen ontvangen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige pop :). En wat leuk dat de pop ook een reis gaat maken.
    Een bijzonder verhaal ook. Knap om zo maar je spullen te pakken en te doen wat je echt wilt. Wat een voorbeeld voor hun kinderen en andere mensen. Ben stiekem wel benieuwd hoe het nu met ze gaat ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik ook... ze zouden nog eens terugkomen, maar dat is nog niet gebeurd!
      Hannah

      Verwijderen
  7. Wat een prachtig verhaal! Heerlijk zulke vrouwen die je even wakker schudden! :-)
    Merlina is prachtig, kleurrijk en ook een beetje stoer! Goede reis Merlina!
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig verhaal en wat dapper van die vrouwen om zo je hart te volgen en dat gewoon te doen! Bijzondere pop, prachtig gemaakt! Wordt vast met heel veel liefde ontvangen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O, ik zie dat het niet goed gaat met mijn reacties bij jou. Dan maar opnieuw.
    Bijzonder om mensen te ontmoeten die een hele andere kijk hebben op het leven. Heel inspirerend lijkt me dat. Ik vind je pop ook echt prachtig. De pop zelf en de kleding. Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Och wat een prachtig leven en wat ben ik stiekem jaloers dat ik dat niet durf terwijl ik dat graag zou willen. Mooie pop ook daar gaat een kindje heel veel liefde aan geven.

    BeantwoordenVerwijderen