donderdag 5 september 2013

Vlierbessen: Plantaardige verfstof én Natuurlijke genezer

Soms.........
Zitten er te weinig uren in een dag!
En vandaag is zo'n dag.


Al dagen zijn we op zoek naar vlierbessen en 
gisteravond vond Lief een aantal bomen dichtbij huis, 
waar al flink wat rijpe vlierbessen te plukken waren.
Hij plukte 2200 gram.... goed voor 2 liter sap, dacht ik.
Het werd anderhalve liter vlierbessenlimonadesiroop!
Maar, het is een intensieve bezigheid!
Bronchiën, foto van het net... Bijzonder hoe de vormen overeenkomen....



Dit is het recept.
Ris de zwarte bessen van de takjes, haal de onrijpe ertussen uit (deze zijn giftig)
 en was de bessen (en vooral dat rissen kost veel tijd!).
Zet een pan op het vuur met de bessen en iets water en kook het geheel zo'n twintig minuten, tot de bessen openbarsten. Zeef de inhoud van de pan d.m.v. een neteldoek of een fijne zeef. 
Dat wat overblijft is vlierbessensap.


Zet de pan opnieuw op het vuur met een zoetstof in de verhouding 1 : 1.
Ik gebruikte ongeraffineerde rietsuiker.
Kook dit tot het een geleiachtige vloeistof wordt en giet het 
kokendheet in voorverwarmde steriele flessen. 
Flessen meteen afsluiten en een aantal minuten op hun kop.
Zet het koel en donker weg.



Hier kun je o.a. lezen waarom het maken van vlierbessensap zo waardevol is. In de afgelopen twee jaar maakte ik deze sap en gebruikten we het de herfst en wintermaanden dagelijks. Een klein scheutje in een toetje of aangelengd met kokend water.

Einde verhaal, zul je denken.....
Zij het niet dat ik gisteren een blogbericht las bij haar
Dat kan ik ook dacht ik :-)
Normaal gesproken ging de overgebleven 'prut' van de bessen mondjesmaat naar de kippen, 
(die hier goed tegen kunnen), 
maar vandaag besloot ik er mee te gaan verven.
Terwijl het sap staat in te dikken op het vuur, 
zet ik er nog een pan naast om 100 gram wol voor te beitsen met 15 gram aluin.
De bessenprut doe ik in een zak in een pan water en zet deze ook op een zacht vuur.
De voorgebeitste wol voeg ik toe aan het verfbad.


Zo'n drie kwartier tegen het kook punt aan.
Laten afkoelen in het verfbad en een scheutje ammoniak toevoegen.
Het recept wat ik vond op het net beloofd een kleurvaste tint!

En dit is het resultaat....




Hm....
En aan anderhalve liter siroop hebben wij niet genoeg om de winter door te komen.....
Dus mag ik nog een keer!

8 opmerkingen:

  1. O Hannah, wat een prachtige kleur!! Zou je de prut ook kunnen invriezen als je geen wol hebt om te verven? Domme vraag natuurlijk....jij hebt genoeg.....maar zou het kunnen?
    Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, ik vind het geen domme vraag, want ik heb eigenlijk een ander doel met mijn gesponnen wol..... die moet groen worden hé. Dus, is de oplossing om het in te vriezen een hele goeie! En misschien kunnen de bessen ook wel ingevroren worden in afwachting van het juiste moment!
      Hannah

      Verwijderen
  2. Wat een prachtige kleur!! Ik heb het vorig jaar ook geprobeerd, maar heb toen de aluin in het verfbad gedaan, nachtje laten staan en toen opnieuw verwarmd en een klein scheutje ammonia toegevoegd. Tot mijn grote schrik verkleurde de wol in de pan van prachtig licht paars naar grijs en toen mosgroen. Jakkes!!
    Ik heb een vermoeden dat het komt omdat de ammonia met de aluin is gaan reageren, want als ik jou verhaal lees en zie dat jij wel die prachtige paarse kleur hebt gekregen ook met gebruik van ammonia...
    Wie weet? Het is in ieder geval een nieuw jaar, nieuwe kansen! :-)
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik voegde de ammoniak toe aan het eind van het verfbad. Ws. klopt jouw conclusie! Ja, zeker nieuwe kansen; de bessen beginnen net pas rijp te worden!
      Hannah

      Verwijderen
  3. Ik ben aan het zonneverven met de vlier......prachtig!
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Herkenbaar, hier ook elk jaar vlierbessensiroop in de maak. Maar ze zijn hier nog niet allemaal rijp dus ik wacht nog even. Wij halen geen griepprik maar nemen elke dag vlierbessensap ;-)
    Ik maak het ook wel eens met kruidnagels, kaneel en kardamom. Prachtige wol trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. oh dat levert een mooie kleur op zeg!

    BeantwoordenVerwijderen