dinsdag 3 september 2013

Ver-werken.....van de oogst.

Mijn dagen vullen zich met het verwerken 
van de oogst van het seizoen
en met het verwerken
van de oogst van mijn leven.........
Voor het verwerken van de oogst van het seizoen 
zijn duidelijke richtlijnen te vinden
in kookboeken, op internet.....

Een klein deel van de oogst.....
Maak de bessen, bramen, pruimen schoon
Zet ze op het vuur en kook ze een aantal minuten
voeg zoetstof toe
en schenk ze kokend heet in 
schoongemaakte potten....

Of, maak de vruchten schoon,
zet ze  een aantal uren in pekelwater
en voeg zuur toe
al dan niet gekookt....

Guldenroede.... nieuwe oogst van vandaag.....
Bloemen die ik bewaren wil,
vanwege hun verfstoffen
hang ik te drogen in de schuur.
En als ze droog zijn,
knip je ze in stukjes
en bewaar je ze in niet luchtdichte
zakken of bakken......

 Schapenwol verwerk ik meestal ongekaard,
door te spinnen, daarna te wassen, te verven
en uiteindelijk wordt het een trui 
of een sjaal
of een babydekentje.......

Maar, hoe verwerk je nou 
de oogst van een leven?

Mijn Lief koopt nooit bloemen voor mij, maar plukt ze wél voor mij....

Daar zal iedereen zijn eigen methode voor hebben.....
Er zijn psychiaters en therapeuten en op ieder gebied wel een hulpverlener te vinden!
En gelukkig maar, voor velen.

Ik heb mijn eigen methode....
Ik mediteer, ik ben veel in de natuur,
luister naar mooie muziek,
ik fiets en ik spin,
ik pluk bloemen en verwerk 
de oogst van het seizoen......
En daarmee
de oogst van mijn leven.
En een groot voorrecht, wat ik heb....
is Tijd.
Alle Tijd van de wereld om zelf te bepalen
hoe ik die invul!

En deze spreuk,
(ja, ik ga hem toch plaatsen......)
Deze is ook op internet te vinden ;-)
Deze spreuk heeft grote geestkracht
en helpt mij
om te beseffen
dat ik Niets
alleen hoef te doen!

De grootste zonnebloem in mijn tuin.


In de reine stralen van het licht
glanst de Godheid der wereld op.
In de reine liefde voor alle wezens
straalt de Goddelijkheid uit van mijn ziel.
Ik rust in de Godheid der wereld;
ik zal mijzelf vinden
in de Godheid der wereld.
Rudolf Steiner.



3 opmerkingen:

  1. Mooie post, Hannah, dank je voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooi en zo is het idd...het verwerken van de oogst van je leven....goed om daar bij stil te staan. Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook lekker bezig zie ik, geniet er van.

    BeantwoordenVerwijderen