woensdag 4 september 2013

Pompoenen

Ik zaaide in het voorjaar denk ik zeven pompoenplanten.....
Er gingen er wat dood, ik zaaide er wat bij.
Als snel waren er drie planten die begonnen te bloeien en vruchten gingen vormen.
Van die kleine gele balletjes, 
die langzaam groter werden en nu wel op hun top grootte zijn 
en nu oranje kleuren.

Die andere vier planten gaven ook bloemen, maar er ontstonden geen vruchten...
Jammer dacht ik, volgende keer beter!
Maar wat schetst mijn verbazing toen ik een week of twee geleden 
nog eens beter keek en toen dit zag.....

'Laat ik eens wat anders doen', schijn ik gedacht te hebben 
toen ik het pompoenzaad bestelde.
Bovenstaande Pompoen is Pompoen Butternut, 
en die oranje heet Pompoen Fictor.
Butternut heeft een beetje een typische vorm ;-), 
maar is ook eetbaar!
Beiden zijn niet voor de sier!
Ik gaf nog wel eens een pompoen weg 
en dan kon ik weken tot maanden later die pompoenen 
terugvinden tussen de sierkalebassen, 
leuk op een houten bankje voor in de tuin.....

Dus, om vast in de stemming te komen van de pompoensoep, 
die de komende maanden regelmatig op tafel zal staan, 
zoek ik het recept op wat ik vaak gebruik.....
en ik doe een beetje lui; ik maak er een foto van!

Het recept komt uit het boek; vegetarisch koken, verrukkelijk en gezond.
Vaak bak ik er een brood bij....
De ZON op mijn bord
Heerlijk!




8 opmerkingen:

  1. heerlijk! vandaag ook de eerste keer pompoensoep gemaakt. Niet van eigen teelt maar van de biowinkel. Ik maak het veel want onze jongste eet niet graag groenten maar pompoensoep...daar kan ik 'm bijna voor wakker maken!! Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Butternut pompoenen zijn heel erg lekker, het vruchtvlees is zachter. Ik gebruik ze het liefst voor soep, curry en stoofpotten.
    Leuk dat jij ze straks uit eigen tuin kan oogsten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou ja zeg....dat heb jij weer ;-)
    Wat een wonder als je dan ineens zoiets in je tuin ziet liggen. Je leeft en loopt er dagelijks en dan toch is dat zomaar gebeurd.
    De mijne kleuren...zouden ze op tijd klaar zijn? Het kan nog een aantal weken toch?
    Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk pompoenen!! hier sloeg de plant helaas niet goed aan, de plant is klein en er hing maar 1 klein flespompoentje aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een leuke verrassing. Ik ben wel benieuwd of de smaak van de butternut nog verschilt van de bekende oranje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een rijkdom! Ik maakte hier afgelopen weekend de eerste pompoensoep van deze metereologische ;) herfst van een gekochte pompoen. Een soortgelijk recept, maar dan zonder citroensap en gember en met prei, beetje meegebakken kerrie en winterpeen (2 op 1 kg). Ook erg lekker. Nu het taartrecept weer opgraven...mmm.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Butternut is heerlijk! Wat fijn zo'n cadeautje te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen