zondag 22 september 2013

'In het bos zijn de wilde dieren'......?

Tijdens mijn wandeling vanmorgen, tref ik wederom een dood schaap aan......
Haar hoorn zit verstrikt in een dikke tak, haar hoofd ligt vreemd omhoog, de oogkassen zijn leeggegeten, de achterkant van haar lichaam ook..... Er liggen nog verse uitwerpselen.
Het schaap leeft met een kudde in een klein natuurgebiedje, tussen de akkers, net buiten het bos.....
Wie doet nou zoiets, denk ik en zoek op internet naar mogelijke opties.

De vos?
foto van het www


In alle jaren dat ik in Drenthe woon, zag ik één keer een vos. Hij stak de weg over op klaarlichte dag. Hier in het bos is een vossenhol, maar al jaren ongebruikt. Op mijn vorige woonadres bezocht de vos s' nachts een keer onze kippen.... En tijdens schemer zag en hoorde Lief twee vossen die elkaar het hof maakten. Het geluid hiervan ging door merg en been...
Als ik lees dat zijn voedsel voornamelijk bestaat uit kleine en middelgrote prooidieren, zoals muizen, konijnen, kevers, vogels en eieren, en daarnaast vruchten en bessen (vooral bramen) en aas, dan vraag ik mij af, of een vos een schaap zou kunnen en willen doden, als al het andere voedsel gewoon voorhanden is.....?

De Das?

foto van het www
Toen we een tijdje in Ierland woonden zagen we de das dagelijks..... vooral dood langs de weg. Hier in Drenthe zag ik hem één keer, s' avonds in het donker, in het licht van de autolampen.... Ik weet een dassenburcht te vinden ergens in de staatsbossen, maar dat is zo'n vijf kilometer verderop....
De das eet wormen, insecten, kleine zoogdieren als konijnen, muizen en mollen, insecten en alle soorten bessen. Nee, ik denk niet dat hij een schaap aanvalt!

Een Marter dan?

foto van het www.

De marter zag ik nog nooit in levende lijve.... Wel vonden we hem twee keer dood aangereden hier voor op de weg. Naar alle waarschijnlijkheid woonde hij dus in het bos. Er zijn boommarters en steenmarters, maar het verschil tussen beide vonden we toen moeilijk vast te stellen.
Hij eet vooral muizen, ratten, woelmuizen en eekhoorns en ook wel bessen.

Woont er dan toch al een wolf in Drenthe?

foto van het www.
Ach nee, vast niet!
In de vrije natuur zag ik ze (gelukkig) nog nooit, want dan ga ik toch wel heel hard rennen denk ik....... In de dierentuin vind ik ze doodzielig!

En na deze zoektocht op internet, weet ik eigenlijk nog niet wie er nou een schaap dood.....
Hebben jullie een idee?
Kijk, een foto van het dode schaap;

Wat nog zou kunnen is dat het dier zelf verstrikt is geraakt in die dikke tak, en daar langzaam dood aan is gegaan en nu een lekker hapje geworden is voor de aaseters.....?

4 opmerkingen:

  1. Jij ook altijd met je dooie dieren ;-)
    Je gedachten vind ik interessant, je onderzoek ook, maar die dooie dieren. Nou, dat weet ik niet hoor.
    En dat idee van de wolf......dat wil ik dan weten. Wat moet je doen als je een wolf tegenkomt? Ik denk in de boom klimmen. Dat moeten we dan goed gaan oefenen. Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, ik kom ook errug veel dode dieren tegen de laatste tijd.... Ik loop ze ook liever levend tegen het lijf, maar dood kan ik ze wel goed bekijken én aanraken! Een eekhoorn, een buizerd, een boommarter.....
      En boom klimmen.... mmm, kunnen we wel van Noah leren :-)
      Hannah

      Verwijderen
  2. Ik denk dat de laatste optie de meest waarschijnlijke is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien is het schaap verstrikt geraakt (op zijn rug terecht gekomen?)uitgeput en gestorven. Dan komen de aaseters (roofvogels) vanzelf.Ook kan er een loslopende hond bij geweest zijn, maar dan moet het wel haast een zwerfhond met honger zijn geweest. Tja, de natuur is ook de dood, maar je vindt wel veel dode dieren inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen