donderdag 26 september 2013

De draak verslaan.....



Als kind werd ik vanaf mijn vierde jaar iedere zondag meegenomen naar de kerk.
Het geloof wat mijn ouders 'belijden' wordt ook wel de zwarte kousenkerk genoemd.  Gereformeerde gemeente in Nederland was de officiële benaming.
Ik zag en ervoer de wereld door de ogen van een kind..... Woorden werden beelden, beelden werden werkelijkheden die ergens diep in mijn ziel een plek kregen.
De dominee stond voor in de kerk op een soort houten troon, hoog boven zijn publiek verheven. Hij droeg altijd zwarte kleren, net als zijn 'helpers', de diakenen en ouderlingen, die aan weerszijden van de kansel zaten opgesteld. We zaten als gezin op houten banken, hoed op, jurk aan en die diensten duurden eindeloos. Na twee en een half uur, mochten we dan eindelijk weer naar huis, de zondag in zijn zondagse rust verder in verveling door brengen. Want de zondag was een rustdag..... er mocht helemaal NIETS.

De dominee sprak regelmatig over de hel. En blijkbaar deed hij dat erg beeldend, want ik kan het nu, 45 jaar later nog in plaatjes voor mij zien. Het waren afschrikwekkende beelden van vuur en angst. Als ik mij niet als een gehoorzaam christelijk kind zou gedragen, dan zou mij na mijn dood de hel wachten...... Het stond als een soort stempel in mijn ziel gekerfd, weliswaar diep weggestopt, maar het had zijn  plek in mijn 'wezen' ingenomen. En op deze plek kon geen licht stromen, was er een donkere, pijnlijke etterende wond......

En soms, werd die hel in mij weer wakker.... Door de dingen die ik mee maak in het leven, door gebeurtenissen om mij heen.... Dan bevond ik mij ineens middenin de hel.
En het is puur lijden en pijn en angst in de hel..... Het ooit voorgespiegelde beeld werd wakker en werd mijn werkelijkheid........

Ik spreek er nu over in de verleden tijd.... De hel uit mijn jeugd is verleden tijd geworden.
Ik deed een Licht aan in mijn ziel. En toen verdween de hel, loste op. Werd het mij duidelijk (en dat wist ik met mijn denken al heel lang) dat dit soort machtsmiddelen gebruikt worden om de mensheid tot slaaf van de angst en van de kerk te maken.

Ook vandaag worden deze en andere gewelddadige beelden en ideeën nog de wereld in geslingerd.
Niet alleen door de kerk, ook door de politiek, door de overheid. En de TV heeft hierin een alles overheersend negatief effect! Vooral voor kinderen is dit psychische en emotionele mishandeling!
Beelden werken indringend op het wezen van de mens. En als volwassen mens kun je je hier nog voor afsluiten, maar een kind kan dat niet!

En nu is het bijna Michaelsfeest. Binnen de vrije scholen wordt dit feest gevierd, door met de kinderen naar buiten te gaan om de draak  te verslaan met moed en doorzettingsvermogen.
Als volwassen mens hebben we allemaal onze draken te verslaan. Nu het licht in de natuur afneemt en de donkere avonden weer wachten, kunnen de draken in ons weer 'wakker' worden.

Ik heb een tip;
Steek een Licht aan en neem het mee naar jouw draak!
Waarschijnlijk verdwijnt hij als sneeuw door de zon!
Maar ik wens je ook sterkte! Draken kunnen zeer hardnekkig zijn!







13 opmerkingen:

  1. Wat heb jij al een zware strijd gestreden de afgelopen jaren, ik vind je een sterk en moedig mens! En wat fijn dat je nu je plek gevonden hebt, een veilige plek :) Licht overwint alles, want wij bestaan uit licht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Poeh...
    Wat goed van je, het negatieve verdrijven met iets positiefs, met licht!

    Ik ben het eens met je, over de informatie via de media. Volwassenen hebben er al moeite mee, wat moet een kind dan wel niet?
    Soms schrik ik, van de beelden op het journaal, (en voel ik me de hele dag naar)....vroeger werd er nog bij gezegd dat het filmpje schokkende beelden kon bevatten...nu doen ze dat niet meer, en is het 'de gewoonste zaak van de wereld'. Zo werkt het toch niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi geschreven Hannah!! (Daarom kijken wij al meer dan 14 jaar geen tevee meer, en... we zijn niet eens lid van een kerk ;)!)
    De Michaelstijd is een mooie tijd om eens kritisch naar je eigen draken te kijken, dank je voor dit mooie logje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Hannah, Bedankt voor je leuke berichtje op mijn blog! Ik ga jou ook volgen, je schrijft ook over mooie onderwerpen, en herkenbaar ook! ;-)
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig beschrijf je het. Ik snap heel goed wat je bedoelt. Vooral het kerk-gedeelte en aangeleerde angsten en wat een macht dat over je heeft. Draken kunnen ook heel mooi zijn, in dat Licht... de draken die ik heb ervaren (en dat waren er nogal wat) en ervaar zijn meestal er vooral op uit me te helpen te groeien in liefde, voor mezelf en het geheel. Ik zie mijn draken dus maar als mogelijkheden om moedig en sterk te worden, als vrienden, die ook niet altijd lief en aardig zijn maar keihard te waarheid durven te zeggen.Ik heb ontdekt dat het meestal delen van jezelf zijn die jouw liefde en aandacht willen. Maar ja, ze blijven soms maar angstaanjagend! Ik vind het een mooi feest: je stopt je draken niet weg, maar je ziet hun waarheid. En misschien! Ja misschien! zijn ze dan toch niet zo eng... Alles wat je omarmt heeft de neiging minder eng te worden. En dat is dan weer mooi.

    Vielleicht sind alle Drachen unseres Lebens Prinzessinnen,
    die nur darauf warten uns einmal schön und mutig zu sehen.
    Vielleicht ist alles Schreckliche im Grunde das Hilflose,das von uns Hilfe will. (Rainer Maria Rilke )

    Wellicht zijn alle draken in ons leven uiteindelijk wel prinsessen, die er in angst en beven slechts naar haken
    Ons eenmaal dapper en schoon te zien ontwaken.
    Wellicht is alles wat er aan verschrikking leeft, in diepste wezen wel niets anders dan iets dat onze liefde nodig heeft.

    groetjes Greetje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi Greetje...mooi om je draken op deze manier te zien. Dank je wel! Groet Petra

      Verwijderen
  6. Misschien kun je het licht beter zien,als je je draken herkent als de andere kant van de medaille.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heb je dat mooi beschreven en (helaas) zo waar..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. mooi, herkenbaar - fijn dat ook jij hebt geleerd dat het Licht sterker is dan het duister.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi blogje Hannah, dank je wel! Groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi geschreven...ik volg je tip op en steek n lichtje aan.....

    BeantwoordenVerwijderen