donderdag 1 augustus 2013

Wol verven met boerenwormkruid


Boerenwormkruid heeft vele toepassingen.
Deze kun je hier en hier  en hier vinden....
Ik verzamel het op het moment dagelijks voor het verven van mijn zelfgesponnen wol.
De bermkanten staan er vol mee!
En wat ook prettig is aan het kruid, is dat het heel goed te drogen en dus te bewaren is, voor 'schralere' tijden.....
Het kruid verft geel.













Het recept zoals ik het deed:

!00 gram wol voorbeitsen met 15 gram aluin.
!00 gram voorbeitsen met 7 gram wijnsteenzuur. 
Kook 400 gram bloemknoppen 30 minuten.
50 gram voorgebeitste wol met aluin en 50 gram voorgebeitste wol met wijnsteenzuur bij het verfbad gooien. 60 minuten rond het kookpunt houden.
In het tweede bad herhaalde ik 50 gram voorgebeits met aluin en 50 gram voorgebeitst met wijnsteenzuur, ook zo'n 60 minuten.
En dit is het resultaat;



Van links naar rechts
1e bad aluin, 2e bad aluin, 1e bad wijnsteen zuur, 2e bad wijnsteenzuur.



Voorgebeitst met aluin.



Voorgebeitst met wijnsteenzuur.

De 'wintervoorraad' wordt dagelijks aangevuld.

Ik vind de voorgebeitste wol met wijnsteenzuur minder mooi..... Maar gelukkig kan ik nog heeeeel veeel plukken, dus denk ik dat ik die minder mooie nog eens in een verfbadje gooi!
En, oh ja, het recept vond ik bij haar. Zij verfde al eens eerder met dit kruid met ook mooie resultaten!

6 opmerkingen:

  1. Ik vind de eerste streng het allermooist geworden. Veel plezier met het vervolg! Weet je al wat je wilt gaan maken ermee?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het eerste bad met voor gebeitste aluin is het mooist..... Enne, er zit een trui of vest aan te komen voor dochter!
      Hannah

      Verwijderen
  2. Wat mooi is dat zeg en wat een mooiekleur geeft dat.
    Groetjes Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi zeg! Echt prachtig en zo natuurlijk! Wordt vast gebruikt voor een mooie creatie..:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O Hannah, wat staan die bosjes mooi daar aan een tak. Het wordt steeds mooier bij jullie. Ik kom gauw....heel gauw!!! Ben alweer terug in Nederland, maar nog niet thuis. Wat was het waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarm in de auto.Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een heerlijk blog! Ik kom je volgen.
    Groet, Esther (oa van Espiratie en Ganzert)

    BeantwoordenVerwijderen