zaterdag 17 augustus 2013

Sterker nog.........Van leven ga je dood!

Vroeg of laat, uiteindelijk gaan we allemaal dood.
Dat is de enige zekerheid die we hebben in het leven.
En die dood
die kwam ik vaak tegen.......

Bij Jeanet, een meervoudig gehandicapt kind, zestien jaar, bij wie we op een dag zagen dat ze allemaal rode bultjes had en dachten dat het de mazelen waren......
Het bleek leukemie te zijn..... ik zat naast haar bed toen ze de liters bloed weer 'over gaf' die haar broer haar gedoneerd had........en binnen drie maanden was ze dood.......

Of die oude man van vierentachtig, die toen hij vijfentwintig was polio kreeg. Hij werkte in de tropen en liep daar het virus op. De rest van zijn leven zat hij in een rolstoel. Hij ontmoette de liefde van zijn leven, kreeg twee gezonde dochters, reisde de hele wereld over als geoloog en ging uiteindelijk dood aan een hersenbloeding..... ik was er bij......

De dood 'leefde' ook in mijn buik, drie miskramen kwamen langs, Drie levens gingen dood, voordat ze één stap op aarde hadden gezet.

De dood.
Ik leer er mee leven.

En in dat leven ben ik een vrije vrouw, maak ik keuzes en neem ik besluiten op basis van mijn kennis en ervaringen, leef ik het leven op mijn manier. Loop ik mijn pad.
Ben ik GEEN christen, maar hou ik wel van Christus, ben ik GEEN moslim, maar aanvaard dat er moslims zijn, ben ik GEEN antroposoof, maar hou ik van Steiner, ben ik zelfs GEEN boeddhist, maar ben ik diep dankbaar dat Boeddha ooit op aarde was.

Het leven is vol gevaren. Het bos zit vol teken.... en van een tekenbeet KAN je dood gaan.
Als ik in de auto stap en mij in het verkeer begeef kan ik een ongeluk krijgen, ik rook en ook daar kan ik dood aan gaan, van teveel suiker eten, bespoten groenten tot mij nemen, zwemmen in te diep water, van gewoon lopen over aarde, kamperen in een tent..... ik kan er dood aan gaan.

Maar HEY, ik ben een vrije vrouw,
ik maak mijn keuzes,
neem mijn besluiten
en kies om te leven op MIJN manier.
Dat is namelijk een RECHT wat ik heb.

En als jij bang bent, dan begrijp ik dat,
als jij pijn hebt, wil ik helpen om jouw pijn te verlichten,
als jij me niet begrijpt, wil ik  mijn best doen om mezelf nog een keer uit te leggen,
en als ik jou niet begrijp, wil ik naar je luisteren.....
laten we elkaar ont-moeten, zonder stellig overtuigd te zijn van ons eigen gelijk.....

Want  HEY, we zijn VRIJE mensen,
we maken onze keuzes
nemen onze besluiten
en lopen allemaal
ons eigen pad!
Dat is ons aller RECHT.



12 opmerkingen:

  1. Ik kan alleen maar zeggen, nee schrijven: Amen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Amen_(gebed).)
    Madelief.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie tekst. Je oprechtheid en eerlijkheid is zo fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben het helemaal met je eens. Ken je dit liedje? http://www.youtube.com/results?search_query=robert+long+allemaal+angst&oq=robert+long+allemaal+angst&gs_l=youtube.12...0.0.0.28364.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0...0.0...1ac..11.youtube. (beetje lange versie maar kon geen andere vinden)

    BeantwoordenVerwijderen