woensdag 21 augustus 2013

Over courgettes, courgettes ....én courgettes.

Er staan op dit moment drie grote vrucht gevende courgette planten in de tuin
"Courgettes; wat moet ik nou met courgettes......."
Dat was een vraag van haar toen ik ze haar laatst aanbood.
Nou, zo onderhand weet ik ook niet meer wat ik er mee moet doen...
Ik denk dat ik al zo'n tien kilo courgettes plukte! Courgettesoep, courgettes bij de rijst, de macaroni, in de groentetaart..... gebakken courgettes, gekookte courgettes. Recepten genoeg te vinden!
Én, ik geef ze weg! 
Wie er langs komt krijgt courgettes mee naar huis,
net als eieren....
(want daar heb ik er ook gemiddeld zes van op een dag....:-)).

Courgettes inmaken.... Dat deed ik nog nooit!
Maar ik at er al wel eens van én vond het lekker!
Dus, plukte ik gisteren twee kilo courgettes;

En,... maakte ze 'in'.
Dit is het recept...







Mijn mosterdzaad was op, dus gebruikte ik gewone mosterd...... 
Dat zie je 'drijven'.
En suiker gebruik ik zo min mogelijk in mijn voeding, 
dus gebruikte ik in plaats daarvan appeldiksap.

Het resultaat... Ingemaakte courgettes!
Kan ik de rest van het jaar bij ieder maaltijd zoetzure courgettes eten.....
Ik verwacht nog kilo's !

13 opmerkingen:

  1. haha, gisteren lagen ze op school ook, om gratis mee te nemen...sja, courgettes...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 't recept leek op het handschrift van mijn zus Annelies in Nijmegen, daar heb ik dit laatst gegeten en ze vertelde hierover.......klopt dat? hartelijke groet Riet Emmen uit Enschede

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Griekse Godin, Nee, ik heet geen Annelies en woon ook niet in Nijmegen...., maar was het lekker?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hai hai.........grappig, het is hetzelfde recept, maar 't smaakte verrukkelijk.....ik zal er zelf ook eens wat mee doen! alvast 'n fijn weekend.......

      Verwijderen
  4. Kun je ze niet ruilen met iemand die ook een moestuin heeft, voor bijv wortels/appels o.i.d?
    Ben benieuwd hoe de ingemaakte courgette smaakt, succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat heb ik ook wel eens gedaan, heerlijk! Ik durfde alleen de suiker nog niet te vervangen, maar zo te horen had dat best gekund.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh wat een mooie grote plant heb je! En wat komen er veel af, gaaf zeg!
    (hier staat hij in een grote speciekuip, en is toch iets kleiner!)
    Wat een luxe he? ;-)Leuke oplossing zo, op deze manier, kun je in de winter ook nog genieten van
    je oogst! Ben erg benieuwd naar de smaak, ik heb het nog nooit gemaakt!
    Het ziet er in ieder geval heerlijk uit! Smulse!
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Courgette is zo'n fijne groente. Maar ik weet niet of ik het niet ook een beetje zat zou worden bij zo'n hoeveelheid. Ik maak regelmatig (zoete) courgettepannenkoekjes. Erg lekker. (Recept kun je vinden als je googlet op courgettepannenkoek + Amber Albarda.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Courgettepannenkoekjes... die had ik nog niet bedacht!
      Dankjewel!!

      Verwijderen
  8. Ha ha, wat heerlijk herkenbaar! Hier zie ik al her en der uitwijkverschijnselen bij vrienden en familie als ik weer met die mand courgettes aan kom om ze - inmiddels enigszins wanhopig - uit te delen ;) Het recept lijkt me heerlijk, alleen is hier niemand die van zoet-zuur houdt.. Help!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zou toch zo graag eens 'omkomen' in de courgettes :). Zo'n recept heb ik ook ergens opgeslagen. Goed idee van het diksap!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie courgettes! Ingemaakt zien ze er ook lekker uit! Heb je er in de winter ook nog wat aan! Ik bakte vandaag courgette pannekoekjes voor de meiden. Ook lekker! Succes met het verwerken van je courgettes. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen