donderdag 29 augustus 2013

Ont-moetingen.....

Dit boek heb ik al jaren in mijn bezit. Bij het boek horen 44 kaarten, waarop een dier staat afgebeeld. In de tijd dat ik in de stad woonde, trok ik nog wel eens een kaart en las dan de bijbehorende boodschap.

In het voorwoord staat;
De dieren, onze medeschepselen, vertonen gedragspatronen waarin iedereen die slim genoeg is om hun levenslessen op te merken, helende boodschappen kan ontdekken. Deze kostbare geschenken van helende kracht zijn gratis.

We hebben bepaalde aspecten van de lessen van deze broeders en zusters uitgekozen om de lessen te weerspiegelen die elke ziel moet leren op de Goede Rode Weg. Deze lessen zijn; wees menselijk, wees kwetsbaar en zoek heelheid met al wat bestaat. Zij vormen een onderdeel van de weg naar kracht.

Kracht wordt gevonden in de wijsheid en het begrip van je rol in het Grote Mysterie, en door elk levend ding als leraar te eren. De lessen zijn eeuwig en zij staan altijd ter beschikking. Als het leren voorbij is, is ook de magie en het leven voorbij.

Nu ik in het bos woon en dagelijks hierin vertoef, trek ik geen kaarten meer. Ik kom de dieren in levende lijve tegen. Reeën, vossensporen, rupsen, vlinders, bijen, eekhoorns, uilen, spechten, duiven en vandaag een dode rat.... Ik ervaar de 'helende' kracht van ieder dier, maar ook van de bomen, de bloemen, de bessen, de paddenstoelen en de stenen.
Meestal 'praat' ik met het dier, stroomt de boodschap naar me toe.... En altijd word ik blij van een ontmoeting, iedere mierenhoop bekijk ik een poosje en verwonder me dan over die enorme bedrijvigheid, iedere mier met een taak, één groot samenwerkend 'wezen'.

En soms schrijf ik er dan over, hier op mijn blog....
Maar vandaag...
Op mijn wandeling, weer over die weg, 
die weg waar alleen maar tractoren komen en verder niets, niemand.....
Vandaag ligt er midden op die weg  een dode rat.
Tsssss
Ik hou niet van ratten!
Maar ja, hij ligt daar wel....!
Ik kan er niet omheen....
 Niets in mij wil een gesprek met deze dode rat aan gaan.
Toch kijk ik er naar, vraag me af hoe hij daar komt. Ik zie een buizerd in de buurt, verderop zag ik al vossenpoep. Ik hoop dat één van beiden terugkomt om hun misgelopen hapje alsnog op te peuzelen.....
Want, nee, ik raap hem niet op, geef het geen graf....... en aai het al zeker niet!
De honden snuffelen even en lopen dan weer door, net als ik....
Thuis, zoek ik in het boek de betekenis die de schrijvers van het boek aan de rat geven......
Een fragment...
De kracht van Buidelrat maakt gebruik van een grote hoeveelheid strategie. Als al het andere faalt, houdt buidelrat zich dood. Buidelrat is in staat zich met behulp van klauwen en tanden te beschermen, maar vecht zelden. In plaats daarvan gebruikt hij voortdurend zijn voortreffelijke afleidingsmanoeuvre wanneer hij zaken niet meer in de hand kan houden. Buidelrat kan, wanneer hij dat maar wil de muskus van een lijkenlucht uitscheiden. Dit verhoogt de uitwerking van het meesterlijke spel, en brengt vijanden volledig in verwarring.

Wat zouden jullie doen als je een dode rat tegenkomt?




6 opmerkingen:

  1. Meetsal heb ik een plastic zakje of hondenopruimzakje bij me. Een dode vogel leg ik in de bosjes,om terug te keren naar de aarde. Bij een rat zou ik dat waarschijnlijk ook doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook altijd een zakje bij me en zou de rat zeker oppakken en begraven of op een goed plekje leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is dat toch met ratten, waarom houden we er niet van?
    Ik hou van muizen...ja echt waar. Ik hou ook van spinnen maar ik hou niet van ratten zonder te begrijpen waarom. Moet daar toch ernstig over nadenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind dode dieren heeel interessant en zou zeker kijken. Achter in mijn busje ligt een schep om dode dieren in de berm te leggen. Een kat, haas of weet ik veel wat, die wel tig keer plat gereden wordt vind ik echt niet kunnen. Vandaar de schep, maar met blote handen, neeh.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hou ook niet van ratten en hier op de boerderij zag ik er vandaag nog een, een levende brrrr, dan liever een dode. Ben er niet bang van maar toch wel een afkeer. Vreemd eigenlijk ze hebben me nooit iets gedaan en in sommige landen leven mensen tussen de ratten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat bijzonder dat ik nu net vandaag dit blogje lees. Gisteren, bij de eerste dag van mijn opleiding (kunstzinnig dynamisch coachen), lag er één van deze kaarten onder onze stoel. Het dier zal het hele jaar met zijn/(haar) energie bij ons blijven. Ik had de kaarten nog nooit gezien! :)

    BeantwoordenVerwijderen