maandag 5 augustus 2013

Moestuinmaandag.....Aardappels oogsten....

Eén van de leukste dingen in de tuin om te doen vind ik........

 Wie is er niet groot mee geworden; aardappels, groenten en vlees.
En op die aardappels een dikke laag jus.
Ik wel...
Lekker?
Nee, niet meer!
Als ik één keer in de week aardappels eet is het veel....
Patatjes, gebakken aardappels, nog een keer een stamppot, maar dan houd het wel op!

Maar waarom zet je ze dan in je tuin?
Dat deed ik niet eens, dat deed Lief....
Die vind het dan jammer om de uitgelopen voorraad aardappels weg te gooien....

Gelukkig zijn we niet meer afhankelijk van alleen maar aardappels eten.
Rijst, couscous, gierst, spaghetti, macaroni....
Dat was ooit wel anders.
De Ieren leden ooit enorme honger vanwege een mislukte aardappeloogst

Hoe doen de boeren dat, vraagt Noah.... doen ze dit ook met hun handen...?
Nee, de boeren doen dit tegenwoordig met van die grote machines!
Eigenlijk best jammer.
Ze zouden het door mensenhanden moeten laten doen! Het is één van de meest bevredigende en aardende bezigheid die er bestaat.... vind ik!
Op mijn knieën en met blote handen woel ik diep de aarde door, op zoek naar die ene vergeten aardappel. Ik vind het heerlijk!

Maar, nu moet ik wel eerst even douchen, want voeten en handen zijn pikzwart!


7 opmerkingen:

  1. Voor rooien moet de grond niet te hard zijn.Ooit,45 jr geleden verdiende ik als 12-jarige een zakcentje met uien trekken. Best zwaar werk de hele dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In mijn familie is men helemaal gek op nieuwe aardappels met roomboter. "Lekkerder dan een gebakje", vinden we. Maar ook in mijn gezin hebben, couscous, gierst, rijst, e.d. definitief hun plaats veroverd en eten we veel minder aardappels. Op jouw foto's zien ze er smakelijk uit. Eigen oogst is sowieso lekkerder!
    En op blote voeten/met 'blote' handen, ja, dat is het fijnst!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We komen net terug van de tuin....en weet je wat we gedaan hebben? Aardappelen geoogst ;-) Nou, daar kunnen we heel wat frieten van bakken. Hele lange frieten. Dag, Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hihi wat leuk, zwarte jubeltenen!! ;-)
    Zaaalig he, net handen en voeten in de aarde! Geweldig seizoen dit, vond je ook niet? Alles oogsten, verwonderen over hoe hard het is gegroeid.. en lekker smullen!! ;-)
    Geniet er van!
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. lekker hoor, aardappelen uit eigen tuin! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is net een verrassing onder de grond, aardappels uit de grond halen geeft altijd een zekere spanning. Hoe groot zijn ze, zijn ze gaaf en welke kleur hebben ze? Helaas heb ik ze zelf niet in de tuin wegens ruimtegebrek, want wij eten ze best vaak. Ze bevatten minder zuren dan rijst of graan en zijn dus erg gezond (zonder jus :) )Ik verwerk ze regelmatig in een Indiaas gerecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve Hannah,
    nu moet ik ver terug gelesen.Diepte, raken gedachten en gevoelens. Ik denk dat we in ons leven tot een punt waar we kijken naar het leven vanuit een nieuw perspectief te komen.
    De handen in de aarde, vieze voeten, waar ik van hou ook heel veel.
    Alle liefde en goed voor u, Birgit

    BeantwoordenVerwijderen