zaterdag 24 augustus 2013

Hey Sloerie.....!

Hm, nou weet ik nog niet of het de juiste titel is van dit blogbericht maar ik laat het eerst nog even staan. Kan ik er zelf nog aan wennen......;-)
Laat ik het uitleggen.
Ik hoorde een liedje op de radio. Uit 1998 wordt er gezegd.... Ja, ik weet het nog. Als de dag van gisteren.....
In die jaren werkte ik in Den Haag. Met meervoudig gehandicapte kinderen.
En 'waar je mee omgaat, daar wordt je mee besmet', zei mijn moeder altijd......

In dat werk had ik een collega. Leo heette ze. Ik denk dat haar ouders haar Leonore noemden toen ze geboren werd, maar toen ze opgroeide erachter kwamen dat Leo beter bij haar paste!
Toen ik Leo voor het eerst zag, had ze haar hoofd kaal geschoren met alleen nog een pony.... .
Die pony stond rechtovereind en had ze rood geverfd. Op haar kale hoofd stond altijd een petje of een hoed. En Leo was een beetje gek... leuk gek! Altijd was het lachen met Leo!
En dat is prettig! Kunnen lachen bij het werk wat soms bloedserieus was.


Op een dag nam ze een boek mee naar het werk.
Een boek wat ze al grondig bestudeerd had en ook aan al haar collega's liet lezen.
Hm, ik ben de titel natuurlijk vergeten, maar het boek stond vol straattaal, scheldwoorden......
Stoephoer, greppeldel, sloerie, kuipkut, lellebel.......
Pfffff een eindeloze stroom benamingen die ze te pas en te onpas uitkraamde.
Als ze me zag, noemde ze niet mijn naam, maar riep ze HEY SLOERIE..
Tja, ik moest altijd lachen en je begrijpt dat ik de naam Leo ook niet meer over mijn lippen kreeg.
In die tijd was ik daar leidinggevende en moest ik nog wel eens nieuwe medewerkers of erger nog, nieuwe ouders rondleiden. Ik hoopte altijd dat ik Leo NIET tegenkwam....

Toen ik wegging na acht jaar, en afscheid nam van iedereen kreeg ik een cadeautje van haar.
Als ik dit nummer hoor kan ik alleen maar aan Leo denken.....
en glimlachen ;-)
Ze kende toch nog mijn echte naam......



7 opmerkingen:

  1. hoe je het ook wendt of keert....die Leo was een wijze vrouw. Wat een mooi verhaal weer Hannah. En greppeldel en kuipkut, die klinken wel heel erg.....erg....grappig ;-). Sloerie vind ik ook prachtig, misschien omdat mijn eigen dochter dat een tijdje bezigde tegen mij.......ooit eens.
    Madelief (dat klinkt ineens wel erg braaf)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook leuke woorden voor een dictee? Of nee, leuker nog.... klassikaal opdreunen..Lel-le-bel :-)

      Verwijderen
    2. dan is het lè (korte klank, dubbelzetter)lle (stomme e, geen dubbelzetter)-bel (hakwoord)......ik bedoelde eigenlijk VIJLIG Hannah Bos. die staat niet op de uitgebreide ei-poster van mevrouw S. Het zou wat zijn als ze feilloos greppeldel kunnen spellen, kuipkut zal geen probleem zijn.....(maar ja, dat vragen ze niet bij de Cito ;-))
      Madelief

      Verwijderen
  2. Met een grote grijns gelezen, die Leo!
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die mooie mensen die de kleur geven aan de wereld, heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Euh, tja...ik vind eigenlijk gewoon Hannah mooier...;)

    BeantwoordenVerwijderen