maandag 26 augustus 2013

Duif is dood.....



Ik vind een dode Duif aan de rand van het bos tussen de aardappelplanten......
Duif is dood, denk ik...
Je mag zo met me mee naar huis, fluister ik....
Onhandig pak ik het dode dier aan zijn staartvleugel vast.
Niets oprapen van straat; fluistert mijn dode moeder in mijn rechteroor,
Laten liggen, zegt mijn dode vader in mijn linkeroor......


Daar loop ik dan, met twee honden aan een lijn en een dode bungelende Duif in mijn rechterhand.
Om de ongemakkelijke stilte wat te doorbreken begin ik een gesprek....
met dode Duif....
Hoe lang ben je al dood?
Huhhh, dood? Ik ben helemaal niet dood!
Nou, je bungelt er anders behoorlijk levenloos op los....
Hey, haren laten los, nagels breken af, huidschilfers dwarrelen in het rond.....
Ben je dan dood?
Je bedoeld, dat je nog leeft, als onderdeel van een groter geheel?
Zoiets ja.....


Thuisgekomen aait Noah de niet dode Duif....
Ja, hij is al helemaal stijf, wat is hij mooi,
maar, wat jammer..... hij is dood!
Lief onderzoekt de Duif.....
Geen bloedsporen, nog een jonge....., weinig vlees!
Waarschijnlijk vergiftigd.... landbouw gif......


Sorry Duif, zeg ik zachtjes tegen hem...
voor de domme mensheid....
die langzaam maar zeker de aarde aan het vernietigen is....
en ten onrechte zegt over honderd jaar
(als ze dat dan nog kunnen)
"Wij hebben het niet geweten"

Lief knipt zijn vleugels
ik aai hem nog een keer
Lief graaft een gat
en geeft de niet dode Duif terug aan de aarde......

6 opmerkingen:

  1. Ach, arme duif. Waarom knip je zn vleugels af? Groetjes petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou een heel blogbericht kunnen vullen met het antwoord op je vraag en misschien doe ik dat nog wel eens.... Maar, ik hou van duiven, ik hou van veren, ik pluk bloemen en bessen en paddenstoelen, ik raap iedere mooie veer, steen, tak, schelp op..... En geef het een mooie plek in mijn huis! Over duiven 'blogde' ik al eerder.... het verbind mij met mijn moeder...!
      Hannah

      Verwijderen
  2. aha, ik begrijp het. Ik dacht eerst dat het misschien een soort ritueel was of zo...was nieuwsgierig ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat lijkt me inderdaad geen natuurlijke dood. Mooi dat jij hem een plekje hebt gegeven in de aarde.
    Ik mocht ook nooit ergens aanzitten van mijn moeder want alles wat giftig (ja, ook onschuldige plantjes. Zo jammer)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Argh.. ik vind het altijd zo erg als dieren sterven door toedoen van de mens!
    Jullie hebben een mooi plekje gegeven!
    Leuk, en heel herkenbaar je verzamelwoede van de natuur! We hebben hier ook een glazenpot vol met verzamelde veren staan; van veertjes van de koolmees en specht tot veren van de buizerd...mooi is dat hé?! Ook stenen en ander moois verdwijnen altijd in onze zakken! ;-)
    (vroegah gebruikten we vleugels om het 'gumsel' -restjes van je gum- van je tekening weg te vegen..)
    Fijne dag! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ach ja zo'n arm duifje, wij vonden ooit een net doodde vlaamse gaai en daar blogde ik ook over. Hij was ook nog helemaal gaaf, maar we denken tegen een hek of auto met zijn koppetje gevlogen al was er niets te zien.

    BeantwoordenVerwijderen