vrijdag 30 augustus 2013

De bosuil

foto van pinterest

Ik blijf nog even bij de dieren in het bos.....
De bosuil, dit seizoen heb ik hem nog niet gehoord en zijn braakballen nog niet gevonden.
In de jaren dat ik in Drenthe woon, was de bosuil toch altijd aanwezig, vaak in de augustusmaand.
Dan kwam hij rusten op het dak van ons huis, vlakbij het slaapkamerraam en maakte hij dat bijzonder mooie, beetje onheilspellende geluid.
Of ik hoorde haar achter in het bos roepen en dan kwamen er antwoorden van haar jongen, die blijkbaar nog gevoerd moesten worden....
Of die keer, dat ze s'avonds laat in een hoge den in de buurt zat, we konden haar silhouet zien.
Lief kan goed geluiden na doen en dus ook het geluid van de bosuil..... Ze kwam dichterbij... op zoek naar haar vermeende soortgenoot. Het was magisch!
En die keer, dat ik veel pijn had, de uil was in de buurt en maakte dat geluid.
Ik deed haar na.....
Moet je ook eens doen....
Het geluid moest diep uit mijn buik komen en het had dezelfde trilling als mijn pijn...
Alleen voegde het ook nog iets toe!
Troost!

http://www.youtube.com/watch?v=ru4ExqN7ZZw

Hé Uil, waar ben je toch?

3 opmerkingen:

  1. Hij komt vast als het net iets herfstiger is. Mooi verhaaltje weer.
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooi om te lezen over een bijzonder dier!

    BeantwoordenVerwijderen