dinsdag 2 juli 2013

Over Voorlezen, Vrouw Holle en de Vlier.




Vanaf dat Noah klein was vind ik het een groot plezier om haar voor te lezen bij het slapen gaan.
Het is onderdeel van een vast ritueel; uitkleden, tanden poetsen, naar de w.c. en dan..... nog even lezen, op haar bed. Nu ze ouder wordt wil ze ook nog wel eens 'gewoon kletsen', maar meestal toch ook nog een verhaaltje.....
En, niet geheel onbelangrijk, lees ik verhalen voor, die ik eigenlijk nog niet kende... Niet uit mijn eigen jeugd tenminste..... Sprookjes werden als niet 'goedgekeurde verhalen', bij ons thuis niet voorgelezen, net als de boeken van Annie.M.G Smid en Astrid Lindgren. (Ja, wel de bijbelse verhalen natuurlijk!)
Maar nu..... nu smul ik er van!


In de afgelopen tijd las ik voor uit het boek; Sprookjes van Vrouw Holle.........
En nu de Vlier zo uitbundig bloeit moet ik steeds aan één van die verhalen denken.
Gisteren plukte Lief voor mij een tas vol met vlierbloesems....
Vandaag maakte ik er vlierbloesemlimonadesiroop van...... (mooi woord voor galgje....:)).


Tja, en dan zoek ik het verhaal toch even op...
Het gaat over de twaalf Heilige nachten, de periode midden in de winter..... En het is nu midden in de zomer.....


Het verbind me met de winter straks...... gelukkig nog heel ver weg!
Maar, vandaag maakte ik van de bloesems sap en drinken we dit de komende weken op...........
Van de bessen straks zal ik weer bessensap maken...... En in de afgelopen jaren gebruikten we dat dagelijks, de hele winter! Vanwege het natuurlijke antibioticum wat zich daarin bevind!
En nu weet ik...... dat we alle krachten van de Vlier aan Vrouw Holle te danken hebben!

Dankjewel Vrouw Holle!

En ik ben niet zo van de 'recepten'......
maar als er lezers zijn die het willen hebben;
dan.... misschien.....?

11 opmerkingen:

  1. Heerlijk voorlezen! Wij genieten er hier ook zo van. En ja ik ben wel benieuwd naar je recept. Ik maakte vorig weekend vlierbloesemsiroop maar vind hem veel te zoet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oké, het recept komt uit het boek van Vreni de Jong, Irmela Kelling met als titel; Gezond Lekker Eten, Kookboek voor volwaardige voeding, uitgeverij Christofoor. Voor mij een soort 'bijbel' bij het koken........
      Het recept voor 2 1/2 liter siroop
      ca 150 g vlierschermen
      de gele schillen (met een dunschiller eraf gehaald) en het sap van 2 grote citroenen (ca 1 1/2 dl)
      1 1/2 l koud water
      1 1/2 kg milde bloemen honing
      Dit deed ik (en dat is dan toch weer anders dan het recept voorschrijft...)
      De bloesem met citroenschillen en sap, met het water 24 uur in een emmer in de zon laten trekken. Een bord op zijn kop erop, zodat de bloesem onder water blijft. Af en toe even roeren. Met een zeef het water scheiden van de bloesem. Het 'water' mengde ik niet met honing, maar met appeldiksap. Ik hield NIET de verhouding aan die het boek voorschrijft, omdat ik het dan ook te zoet vind...
      Hoop dat je hier wat aan hebt!
      Hannah

      Verwijderen
  2. Nu ben ik wel heel nieuwsgierig uit welk boek dit verhaal van Vrouw Holle komt.
    De geur van Vlierbloesem is voor mij de geur van mijn jeugd, als klein kleutermeisje speelde ik vaak in de tuin van en met de buurjongens en we speelden tussen de vlierstruiken (dat was ons bos).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het verhaal komt uit het boek; Sprookjes van Vrouw Holle, door Karl Paetow, Uitgeverij Christofoor.

      Verwijderen
  3. Ik hou ook zo van sprookjes! Wij lezen ook elke avond voor hier. L. is ook gek op 'lezen' en boekjes bekijken. Lekker vlierbloesemsap. Gaan wij ook nog maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk sprookjes voorlezen , heb ik ook jarenlang gedaan voor mijn oudste. Ze kreeg er maar geen genoeg van !
    Groet Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank voor de boekentip! Ik geniet ook net zo veel van het voorlezen als mijn zoon en dochter. Van de verhalen, maar ook van het even rustig bij elkaar zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank voor het recept, fijn dat er geen geraffineerde suiker gebruikt in wordt!! Ik ga snel kijken of ik nog bloesems kan vinden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed dat ik dit hier lees, ik ga gauw citroenen halen zodat ik dit jaar ook weer vlierbloesemsiroop kan maken. Vorig jaar ben ik het in alle drukte vergeten en was ik te laat omdat de vlieren alweer uitgebloeid waren. Net zag ik dat er nog volop schermen te plukken zijn.

    Zou het ook met rijstsiroop of iets dergelijks lukken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mmmm, en dan weet ik niet wat rijstsiroop is...... De toevoeging moet vooral zoet zijn....., dat maakt het volgens mij smakelijker!
      Hannah

      Verwijderen
    2. Rijststroop (ik had per ongelijk rijstsiroop getypt) is een zoetmiddel wat je in de natuurvoedingswinkel kunt kopen. Staat bij de stropen. Ik ga het gewoon eens proberen. Rijststroop heeft iets weg van honing. Dank je wel voor je antwoord.

      Verwijderen