vrijdag 19 juli 2013

'Mijn' Bos........


In het bos waar wij wonen is ook een natuurkampeerterrein.
En nu, midden in de zomer, is het druk bevolkt in 'mijn' bos........
Alle plekken waar een tent kan staan, daar staat een tent!
Er is zelfs een padvinderskamp opgebouwd, met dertig kinderen.....

Achter dit tuinhekje begint het bos.....
En nu zullen jullie denken (misschien), wat fijn voor al die mensen; 
kamperen in het bos van Hannah!
Daar ben ik dan blij om..... dat jullie dat nog denken!
Want ik kijk al die mensen het liefst 'mijn' bos uit!


Het is gedaan met de rust en de stilte.
Schreeuwende, gillende, uitgelaten kinderen, grenzend aan mijn tuin, 
waar het douchegebouw staat..... 
Ze worden met een tuinslang schoongespoten aan het eind van de dag.........
Auto's, enorm veel auto's die af en aan rijden, toeterend.... te hard rijdend door 'mijn' bos....


Ik kom op mijn wandeling met de honden (aangelijnd uiteraard) een meisje tegen van zo'n zes jaar..... Ze lijkt verdwaald, met een ballon in haar hand. Ze heeft de opdracht gekregen om alle ballonnen op te halen die als route aanwijzer dienden..... Arm kind.... verdwaald in het grote bos...... 
Ik breng haar terug naar de padvinders........


Gelukkig ken ik het bos heel goed, beter als alle kampeerders........... 
en loop ik een aangepaste route waarbij de waarschijnlijkheid van 
de ontmoeting met een ander mens klein is..........

Ik ben een antisociaal wezen................
Maar, wat was ik blij toen ik de volgende regels las;
(want ik blijk niet de enige te zijn......)

" In het gewone dagelijkse leven is de mens van de twintigste eeuw (en dus ook van de éénentwintigste eeuw....), voor zover hij zich als ik verwerkelijkt, antisociaal. Dat is niet anders. Elke keer als zijn ikbewustzijn in een nieuwe fase komt - voor het eerst met het derde jaar, dan opnieuw met het negende jaar - zegt hij 'nee' tegen de wereld, is hij antisociaal. En dat gaat door, omdat het noodzakelijk is om een eigen bewustzijn te kunnen opbouwen. Alleen in de nacht zijn we als mens vanuit ons eigen wezen sociaal, en voor zover we overdag sociaal zijn, is dat een dóórwerken van de krachten uit de nacht".
Rudolf Steiner, geciteerd uit het boekje van Joop van Dam, Omgaan met het levenslot.

En Steiner zou Steiner niet zijn als hij niet ook 'oefeningen' gaf om tot een sociaal wezen op te groeien... Zij staan beiden in het betreffende boekje uitgelegd!
Het kan nog goed komen met mij..... :-)

Maar tot die tijd;



Dit bordje kwam ik laatst tegen, toen ik verdwaald was...............
Ik denk dat ik het nog wel weet terug te vinden......
en dan ga ik het vóór in 'mijn' bos plaatsen;
Natuurstiltegebied.....
STILTE GRAAG!

Ps. 'Mijn' bos is natuurlijk niet van 'mij'.

5 opmerkingen:

  1. Wat erg voor je,want het is naast je huis. Ik kan vroeg in de ochtend naar het strand. Dan is het nog stil deze zes weken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is wel heel jammer dat he nou net naast je huis is... GRmblh

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik woon midden in de stad en daar is het nu steeds stiller.
    Al die mensen zijn naar het strand of het bos.............zalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohw, ik kan me je gevoel zo goed voorstellen. Lastig als je zo'n camping zo vlak bij hebt.....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, vervelend. Kan me heel goed voorstellen dat je rust wilt. Daar is het bos ook voor toch?
    Misschien kun je volgend jaar in de zomer daar een stilteretraite organiseren, lijkt me een goede oplossing ;). Hoop dat er in de buurt nog fijne stukjes bos zijn.

    BeantwoordenVerwijderen