zondag 28 juli 2013

Ga je mee.......stromen?

Er was eens een dorp met wezens op de bodem van een 
grote kristallijne rivier.
De stroom van de rivier snelde geluidloos over hen 
allen voort,
jong en oud, goed en kwaad;
de stroom ging zijn eigen weg,
kende slechts zijn eigen kristallijne zelf.


Elk wezen klemde zich op zijn eigen wijze vast aan
de planten en stenen op de bodem van de rivier;
want vastklemmen was hun wijze van leven
en zich tegen de stroom verzetten was wat ieder van 
zijn geboorte af had geleerd.



Maar uiteindelijk zei een wezen:
"Ik wordt het moe me vast te klemmen.
Ofschoon ik het met mijn eigen ogen niet kan zien,
vertrouw ik erop dat de stroom weet
waar hij naartoe gaat.
Ik laat los en laat me meevoeren.
Als ik me blijf vastklemmen,
zal ik sterven van verveling."



De andere wezens lachten en zeiden: "Dwaas! Laat los
en de stroom die jij vereert, zal je buitelend over de rotsen
sleuren en verpletteren, je zult sneller sterven dan dat
de verveling verdwijnt!"



Maar die ene sloeg geen acht op hen en diep ademhalend
liet hij los.
Meteen werd hij buitelend door de stroom over de rotsen
gesleurd
en bijna verpletterd.



Maar uiteindelijk, toen het wezen weigerde zich opnieuw
vast te klemmen,
tilde de stroom het vrij van de bodem en het werd niet
meer gekneusd en gewond.



En de wezens stroomafwaarts, voor wie het een vreemde 
was, riepen:
"Kijk, een wonder! Een wezen als wijzelf, maar het vliegt!
Kijk, de Messias is gekomen om ons allen te redden!"



En degene die door de stroom meegevoerd was, zei: "Ik
ben evenmin een Messias als jullie. De rivier schept er 
genoegen in ons vrij te maken, als we alleen maar durven
te laten gaan. Onze echte opdracht is deze reis,
dit avontuur.



Maar ze riepen des te harder: "Heiland!", zich nog steeds
vastklemmend aan de rotsen,
en toen ze weer opkeken was hij verdwenen, en ze bleven achter
en schiepen legenden over een Heiland.

(Richard Bach)



4 opmerkingen:

  1. Glimlachend lees ik :) Zo waar, als we maar durven, is alles mogelijk. Loslaten is de kunst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier ga ik eens dieper over nadenken vandaag. Dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi!! Ik ga er ook even dieper over na denken!

    En ik ben helemaal verliefd op jullie piepjes!! Leuk geschreven ook! ;-)
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Hannah....zo'n mooi verhaal dat tot nadenken stemt te midden van mijn bloementuin (en die koeien)........Fijn om alles te zien. Ik kan wel bloggen, maar foto's uploaden duurt uuuuuuren....dus ik bewaar het maar denk ik........
    Zend je een lieve groet,
    Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen