zaterdag 6 juli 2013

Ga je mee........... verdwalen?


 Vorig jaar, na de vakantie, sprak een moeder op school mij aan met de vraag;
"En, waar ben je geweest op vakantie"...........
Ik ben niet op vakantie geweest, zei ik
Ze keek mij meelijwekkend aan en zei;
"Ach, volgend jaar weer nieuwe kansen".....
Ik haalde mijn schouders op en vroeg haar waar zij naar toe geweest was;
Oh, naar Luxemburg, in zo'n soort huisje van Center Parcs.............
En toen was het mijn beurt om haar meelijwekkend aan te kijken!



Vakantie; Ik WIL niet op vakantie, ik BEN al op vakantie...............
Ik woon in Drenthe ....... in het bos!
Jaaaaaa, ik wil ook een keer naar zee, maar niet voor drie weken......Eén dagje ofzo....




Vroeger gingen wij naar Nunspeet op vakantie. Mijn vader had nog geen rijbewijs. die eerste jaren, dus dan kwam Ome Wim, met een busje en daar kropen wij met zijn tienen (vader, moeder en acht kinderen) bij in. Uur rijden, denk ik en dan waren we er!
We logeerden drie weken op een boerderij. Aan diezelfde weg lag het veluwemeer. Er waren koeien, paarden en varkens. Maar het leukste was dat het gezin dat daar leefde TIEN kinderen had! We hadden allemaal een speelkameraadje! Hielpen met hooien, koeien melken, varkens voeren en huurden bootjes voor op het veluwe meer. Zomervakantie is voor mij voor altijd verbonden met de geur van koeien, met wilde bloemen plukken in de bermkant en pootje baden.


In de jaren die volgden zag ik half Europa. 
Altijd kamperen op een grasveldje met ergens in de buurt koeien én water.
Maar.....
overal is het gras groen, zijn de koeien zwart-wit of bruin
en is het water nat!


 Vandaag stapte ik 'even' op de fiets voor een paar foto's van koeien............
Ik wilde een andere  'zomerfoto' voor op mijn blog...
En ik verdwaalde binnen vijf minuten................
Nee, ik heb geen tomtom, maar ook geen richtingsgevoel!
Als Lief mee fietst, verdwalen we nooit.
Maar ik let niet óp, ik dwaal al, voordat ik verdwaal!
Nee, ik raak niet meer in paniek, altijd vind ik wel weer een verhard pad....... en dan is er altijd wel weer een wegwijzer......
Vandaag was ik teleurgesteld dat ik in de verte al weer een auto hoorde..........
Want ik vind het heerlijk om te verdwalen!

Als ik 'dwaal' word er een magisch kind wakker
een 'wilde' vrouw....
verdwijnt de tijd
verwacht ik om ieder hoek een wild dier...
een ree of een das...
hoor ik geritsel
en veronderstel een adder in het gras....
zie ik een 'lichtplek' middenin het bos
en hoop ik kabouters en elfen te ontmoeten......



 Maar........, deze mens kwam ik onderweg tegen.....
Mét regenjas aan én paraplu op.......
Bij 25 graden?
WIE is er nou verdwaald.........:-)))

Twee uur later dan de bedoeling was, fiets ik het erf weer op.....
Lief wacht me al op.
Zeker weer verdwaald zegt hij hoofdschuddend.....

Zo, dag één van de vakantie is goed begonnen!

13 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens lekker weg op eigen grond !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nou de koeienfoto's zijn goed gelukt - mooi. En Drenthe is ook mooi. Ik ben als klein meisje samen met mijn vader eens verdwaald. Door het bos, over het hek een weiland oversteken. Ik had een rood t-shirt aan en toen hoorden wij.... een stel koeien/stieren op ons af rennen. Mijn vader heeft me zo weer over het hek gegooid. Bleken vrolijke jonge pinken, maar de schrik zat er wel in.Als we nu gaan wandelen vraag ik altijd of we genoeg drinken mee hebben ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heerlijk! Ik ben ook niet zo'n vakantieganger. Vind het heerlijk om lekker rond te struinen in de eigen omgeving. Een favoriet uitje met mijn jongens is een fietstochtje naar Loon. Aan de rand van het dorp is een leuk speeltuintje met een speelveld erbij. Picknickmand mee, lekker luieren en spelen op het veld. Even helemaal weg en toch binnen een kwartier weer thuis:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat uurtje 'dwalen' heeft in ieder geval een mooie foto opgeleverd.
    En ik beken, dat ik zelfs met een tomtom kan verdwalen, gewoon omdat ik zo eigenwijs ben, dat wanneer dat ding zegt naar rechts, ik rustig naar links ga, omdat dat weggetje er mooier uitziet....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het schijnt een vrouwending te zijn.....:-) Ik ben altijd blij als ik hoor dat er meer mensen 'last' van hebben, maar ik kom altijd weer op de goede plek.... het duurt alleen wat langer!

      Verwijderen
  5. Heerlijk logje! Alhoewel... ik ga wEl graag op vakantie, op avontuur.. in onbekende gebieden.. Lopend, dwalend, ontdekkend. Om telkens, elke dag weer, iets te doen wat ik best spannend vind. En om 1 keer per jaar zowel letterlijk als figuurlijk afstand te nemen van mijn dagelijkse bestaan, mezelf terug te trekken in de natuur. Liefst samen met mijn Lief, maar sinds vorig jaar soms ook alleen! Uitdagingen zoeken, mijn grenzen verleggen. Mooi om te lezen hoe dat bij jou is, en.. je jeugdherinneringen en geweldige koeienfoto's zijn echt genieten :))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk zo de vakantie te beginnen!En waarom op vakantie als de plek waar je woont jou al een vakantie gevoel geeft?(

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Begin toch wel nieuwsgierig te worden in welk bos jij dan woont ;-)
    Dat verdwalen herken ik. Vijf minuten van huis verdwaal ik al....en Center Parks, jakkie. (maar voor veel mensen fijn dat het bestaat)
    Mooie foto's hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kwam een bordje tegen onderweg.....Boswachterij Borger-Gieten....... Ik was écht erg verdwaald!
      Hannah

      Verwijderen
  8. Dit lijkt mij een heerlijke manier van vakantie. Deze prachtige beelden :) En dat in de buurt van waar je woont!
    Wat heerlijk dat je kunt verdwalen, ik ben daar echt niet goed in, hoe graag ik ook zou willen. Let te goed op waar ik ben, iets met controle willen hebben..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk toch, als je thuis vakantie kunt vieren. En dat dwalen, zalig! Ik woon ook in Drenthe op een mooi plekje. Ik hoef ook niet zo nodig van huis in de vakantie. In ieder geval niet in de zomer.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hannah, ik ben met een nieuw thema begonnen: "Verdwalen"...het idee is om een illustratie te combineren met een bestaande foto. Ik vond jouw foto van de man of vrouw die aan het wandelen was bij 25 graden deze zomer met paraplu intrigerend. Nu is het dubbel verdwaald geworden: 1. Durven wandelen zonder gemarkeerde route 2. Durven wandelen met een paraplu in snikheet weer. Ben benieuwd wat je ervan vindt... ik heb een verwijzing naar jouw blog vermeldt...en hier is het dan:http://studio562614.wordpress.com/2013/12/02/studio56-verdwaald-3/l groet-Agnès

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Niets is mooier dan dwalen of verdwalen in je eigen omgeving....ik woon net als jij in Drenthe... en ik hoef echt nooit op vakantie....liefs, Agnès

    BeantwoordenVerwijderen