woensdag 24 juli 2013

De tuin, week 30

Koningskaars; 'wachters' in mijn tuin..... er staan er drie.
Deze blog schrijf ik vooral voor mijzelf.....
Ik weet nog dat ik in het afgelopen groeiseizoen regelmatig gedacht heb; Gaat dit nog wel goed komen???? Het koude voorjaar, alweer sneeuw.... ik wil lente! Het regelmatig ontbreken van de zon, waar ik Haar wel nodig had, de traaaage groei van alles wat ik in mijn tuin zo graag sneller zou zien ontwikkelen....

Zes pompoenen.... op de voorgrond één courgette.
Daar komt nog bij dat ik mee doe met 'moestuinmaandag' en daardoor iedere week de tuintjes van anderen zag......
En ook daarvan het idee had dat mijn tuintje achterbleef op de tuinen van de rest van Nederland..:-(
Waarom wil je toch zo snel Hannah?
Waarom zo ongeduldig?

Munt met (prachtige torretjes), het bosliefje, slangekruid, .........., gele kamille, bijenhotel, appel, ........., hyssop.


 Ha, het doet me denken aan een boek wat ik eens las van Jeanne Meijs....... Wij mensen willen altijd maar versnellen..... Let maar eens op als je in een auto zit, schrijft ze; altijd wil je harder....
En toen ik daar op ging letten, merkte ik dat ik dat ook deed! Steeds een beetje meer gas op dat gaspedaal.....Ik kreeg in een bepaalde tijd in mijn leven heeeel veeel boetes voor te hard rijden!!!

Er staan zo'n vijfentwintig tomatenplanten; nog net droog onder het afdakje...
 Maar vandaag loop ik door mijn tuin en maak foto's van (bijna) alles wat nu bloeit.....
En moet je kijken.......
ALLES groeit en bloeit!
De tomaten groeien echt centimeters per dag!
Ik heb de toppen bij sommigen er al uit geknipt, want ze willen het dak door....
Reuze-spirea, goudsbloem, peer, hosta, hop, smeerwortel, klaproos, vlinderstruik
 En de pompoenen....
Ooooh de pompoenen;
Ik ben gek op pompoenen........
Dat grote blad, die bloemen, die vruchten die zich dan gaan ontwikkelen......
Straks gaan ze nog kleuren....
en dan heb ik de hele winter.....
POMPOENEN
Pompoenen
Pompoenen.... :-))))))))))

De druif kocht ik vorig jaar..... nog geen druiven, maar al wel groei!


 De appelboom zit vol vruchten, de augurken en komkommers beginnen te bloeien, de eerste courgette kan ik bijna eten.... De potten met aardbeien op siroop staan dagelijks op tafel.... Het eerste potje blauwe- en rode bessenjam ga ik vandaag maken......
 
Lathyrus, bijenhotel, viooltje, bergamot, courgette, munt, slangekruid, lavendel
 De bijen zijn uit hun holletje gekropen uit het bijenhotel.......
Alle bloemen die ik zaaide staan in bloei,
behalve de zonnebloem, maar die gaat ook nog komen!

Dus, Hannah

Echt, Echt, Echt waar.........
Het komt altijd weer goed!









6 opmerkingen:

  1. Prachtig heerlijke tuin heb je echt genieten !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een groei, wat een bloei, wat een pracht!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Via De Vlier even bij je langs. Mooie tuin zeg, ook bij mij alles mooi. Het is wat dat het toch nog wat wordt. Heerlijk!
    Groet De Juffrouw

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohhh... prachtig zeg! Wat een idylle! Gelukkig maar, dat de natuur gewoon zijn eigen tijd en tempo volgt, hier kun je niet op het gaspedaal trappen ;) Mooi he, om dat te ervaren!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Joh, wat woon je toch prachtig!! :-D
    Haha, ik word helemaal blij van je blijdschap om de pompoenen, geweldig!
    Mooi zijn ze he?!
    Heel herkenbaar, je gevoel; van het voorjaar kon ik alles ook wel de grond uit kijken, en vroeg ik me ook af of het ooit wel goed zou komen, na al die vrieskou..En nu!! Wow, alles schiet de grond uit inderdaad!
    Wat een genot nu he, en een goed idee om het zo in beeld te brengen...maakt je nog bewuster! ;-)
    Fijne dag! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig allemaal! (en nu heb ik het idee dat het in mijn tuin achter loopt - geeft niet, komt ook vast wel weer goed)

    BeantwoordenVerwijderen