zondag 2 juni 2013

Pencil Zondag, brandnetelgier en wol......................



Vandaag............................
Maakte ik brandnetetelgier.


Vul een vaatje losjes met geknipte brandneteltoppen, het liefst in de periode tussen eind maart en eind april; de plant bezit dan de beste krachten.....












Vul het vat met regenwater of schoon slootwater totdat de brandneteltoppen onder staan. Regelmatig doorroeren brengt zuurstof in de wordende gier; de planten lossen dan sneller op en voedingsstoffen komen beter vrij. Een paar handjes lavameel nemen de ergste geur weg. Roer dit erdoorheen.













Brandnetelgier bevat alle voedingsstoffen die zware gewassen nodig kunnen hebben, onder andere alle koolsoorten, prei,  knolselderij, aardappelen en in mindere mate ook snijbiet, pompoen en courgette. Pas brandnetelgier altijd verdund toe (1:10), direct bij de voet van de planten of indien nodig als bladbemesting via de rugspuit. Doe dit s 'avonds om verbranding te voorkomen. Eigen inschatting leert hoeveel en hoe vaak je deze vorm van ondersteuning het best kunt geven.











Als je roert op het ritme van de Maan door de dierenriem, kan de gier op den duur, als je plek reeds gevoelig wordt voor de astrale werkingen, alle twaalf kwaliteiten van de Geestelijke Wezens uit de sterrenbeelden in zich opnemen. Roer de brandnetelgier heel even door bij Maan in Kreeft, Leeuw, Maagd, Weegschaal enzovoort tot je weer terug bent bij de maanstand waarmee je begonnen bent.
(uit BD-agenda 2013 het juiste moment)


En dat roeren; dat vind ik leuk! Ik zoek een goede roerstok en sta zo om de drie dagen in mijn 'potje' te roeren...... Er zit een deksel bij deze ton en dat is prettig, want het gaat echt een beetje stinken.... (en ik heb geen lavameel, dus....). De beste dag om te bemesten is bij Maan in Maagd.
Vandaag is het Maan in Vissen.... een bladdag en dat blijft het tot dinsdagochtend 0.55uur; dan  gaat de Maan over in Ram..... vruchtdag.


En verder zag ik afgelopen week dat de schapen, vlak bij school waren geschoren. Het is een kleine kinderboerderij die draait op vrijwilligers. Noah vind het vaak leuk om daar even te helpen. Ze gaf de ezel en de schapen brood en hielp de cavia kooien te verschonen.
Ik vroeg waar de vachten van de schapen waren gebleven....... In de vuilnisbak! Maar ze wilden het er voor mij wel weer uithalen.... Dus, dacht ik dat ik één vacht kreeg, maar bij inspectie vandaag waren het er twee!

De man keek mij vol verbazing aan.........SPINNEN????? Bestaat dat nog?

Tja, ik verbaas mij steeds vaker over alles wat maar weggegooid wordt..............!
Het zijn twee vachten van het Drentse Heideschaap. Ik heb wel eens begrepen dat je die wel kan spinnen, maar beter niet kan dragen omdat er allemaal weerhaakjes aan de draad komen, waardoor het kriebelt.
Maar het schijnt erg goed te vilten..... en gesponnen wol hoef je niet perse te dragen!
Ik vind het prachtige vachten!











En ondertussen spin ik Olle's vacht ( Olle is Haar zoon...) op mijn 'nieuwe' spinnewiel......





En heb ik alweer 400 gram getwijnde wol. 
Deze wil ik binnenkort gaan verven met Zuring!

En tot slot.... Pencil zondag.
Ik vond dit gedicht op Haar blog.
en schreef het over.




Soms kan ik wel over tien onderwerpen bloggen................
                                            Hmmm, maar ik beperk me tot drie!

3 opmerkingen:

  1. Een mooi gedicht. Je hebt trouwens een mooi handschrift, zwierig en toch ook gelijkmatig.
    En ik ben nu al nieuwsgierig hoe het resultaat wordt van verfen met zuring. Ga je dat nog wel laten zien?
    Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel!
    En ja, als ik ga verven laat ik het zien!
    Groet Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Drents heideschaap is heel erg mooi om te vilten. Heb je het al gedaan?

    BeantwoordenVerwijderen