woensdag 12 juni 2013

Ouderavond 2013......

tekening van het www


Ik zit op de stoel van mijn dochter
het is ouderavond
om mij heen zijn alle stoelen bezet
alle ouders zijn aanwezig!

Juf zit ontspannen voor de klas
en vertelt over het afgelopen schooljaar,
doet een vooruitblik naar de vierde klas
en spreekt over de veranderingen die plaats gaan vinden
bij het kind van negen
dat de wereld anders zal gaan zien
en ervaren!

'' Bijna ieder kind deed een spreekbeurt,
niet omdat het moest....., maar omdat ze dat graag wilden".
De kinderen staan graag voor de klas
om hun verhaal te vertellen
schrijven graag op het schoolbord
en zijn niet bang om het fout te doen!
Ze voelen zich vrij
en mogen zijn wie ze zijn!
'We geven elkaar tips, 
en leren van elkaar'!

Ineens is het 1973
en ben ik weer acht....
Meester Kok staat voor de klas
met een houten aanwijsstok
Hij 'tikt' op het bord
en wij dreunen
psalm 144!

Geen enkele vrijheid
om te mogen zijn wie ik was....
Kennis werd naar binnen 'gegooid'
en landde op onvruchtbare bodem.
Ik verschool mijn 'Zelf'
in de krochten van mijn ziel!
Als ik een 'beurt' kreeg voor het bord,
kroop ik ineen van ellende.
De woorden die uit mijn mond kwamen, 
moesten de woorden zijn 
van mijn ouders en leraren.

Mijn weigering om te spreken
speelt me vandaag ook weer parten.
De 'toen' ontstane blokkades
leven soms hun eigen leven!

'We gaan een spiraal maken'.
Opgelucht haal ik adem!
Ik mag weer vrij zijn....
mijn handen grijpen naar kleur
en bewegen zich vrij
over het papier!
Geen kritiek
alleen maar tips!

Dank je wel Juf!







5 opmerkingen:

  1. Ik heb ook al van die "vreselijke" herinneringen aan spreekbeurten en mijn eigen verjaardag. Gelukkig gaat et nu heel anders op vele scholen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi beschreven. Wat fijn dat je voor je dochter deze mooie plek hebt kunnen vinden en jij hierdoor het kan herbeleven en kan genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat mooi en zo herkenbaar Hannah! Ook ik zie bij onze kinderen geen ansgt en vrees om bv voor de klas te staan of in een toneelstuk te spelen. Zelfs mijn dochter die best wel wat verlegen kan zijn voelt zich in de omgeving van haar klas veilig en speelt een prachtige rol! maar ik als kind...ai ai ai...letterlijk ziek werd ik er van bij de gedachte alleen al.... Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als mens wordt je 'gevormd'in je kinderjaren, zoals je zelf al schrijft ondervindt je dat nog geregeld. Zo fijn dat jouw dochter een school en een thuis heeft waar ze helemaal zichzelf kan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen