maandag 24 juni 2013

Moestuinmaandag.....?

Om nou iedere week te laten zien hoe groot mijn tomaten zijn geworden en hoe mijn courgettes zijn ontploft...... deze keer eens niet!
Ik wil vertellen over mijn 'probleem' van het kiezen......
Ik werk vooral als het avond wordt in de tuin.
Het verkeer (ik woon aan een doorgaande 80 km straat) neemt in geluidsoverlast af, het wordt stiller om mij heen, ik hoor de vogels nog fluiten, Noah ligt in bed.... en dan is de tuin van mij!
Ik kruip op mijn knieën over de grond en kom zoveel moois tegen..... Tja, het heet onkruid, maar ik vind het prachtig en heb er erg veel moeite mee om het weg te halen..........
Het gras haal ik weg..... en met brandnetels heb ik een haat/liefde verhouding.... niet in mijn tuin, wel daarbuiten...... dus haal ik ook weg, Stinkende Gouwe vind het ook prettig in mijn tuin en wil de boel graag overnemen... daar hou ik ook niet van, van overheersers.....dus, ook eruit!


Maar dan wordt het moeilijk....ineens staat er een pol Moederkruid....
Oost-Indische kers komt op de gekste plekken omhoog en kruipt over de bodem, dwars over mijn paadjes....
En de Vingerhoedskruid........... pff, wat vind ik die mooi! Die staan overal, ook in mijn sla veldje.....
En dat mogen ze dan van mij....


En dit 'ding', hij staat op twee plekken, zomaar ineens....
Ik denk dat het Mierikswortel is, maar zeker weten doe ik het niet....
Er blijft allemaal water in haar  'oksels' staan....


Maar, als ik bij anderen hun tuintje zie.... zo keurig netjes alles in een rij....... dan neem ik mij voor, dat dan maar in een volgend leven te willen.
Want ik kan het NU  niet over mijn hart verkrijgen, om al die mooie onkruiden eruit te trekken!

Mijn tuin in een volgend leven.....foto van het www
En dan bellen er ook nog mensen op,
die weten dat bij mij alles mag groeien...
"Ik heb acht wietplanten in de tuin,
en volgens de wet mogen dat er maar vijf zijn,
mogen er drie in jouw tuin,
want mijn vader vind het niet goed....?"
Ja, natuurlijk mag dat!
Hij komt ze weer ophalen als er geoogst kan worden.......:-).


Maar toch lukt het mij uiteindelijk om een emmer te verzamelen met onkruid....
En de doorgeschoten Paksoi verwijder ik ook.... voor de kippen en het konijn.....
Ik at er al heerlijk van!


Maar het allerbelangrijkste in mijn chaos is.....
Dat ik er zoooooo van geniet!

Moestuinmaandag is een initiatief van Hollandseklei

17 opmerkingen:

  1. mooi onkruid is niet lelijk :))
    Ik heb ook koekoeksbloemen in de tuin nou en !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Spontaan opgekomen viooltjes, goudsbloemen, Oost-Indische kers, moederkruid, Verbena bonariensis, komkommerkruid... Ik laat ze ook zo veel mogelijk staan. Alleen als bijvoorbeeld het moederkruid de aardbeien dreigt te overwoekeren, grijp ik in. Geniet lekker van de chaos!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Herkenbaar hoor, hier gaat het ook zo. Volgens mij is het geen mierikswortel op de foto want mierikswortelblad heeft iets weg van zuring. Misschien toch even de wilde plantengids er op naslaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. NEEHEE het is kaardebol (of kaardenbol) Laten staan is heel erg mooi.
    In de bladoksels komt altijd een vijvertje......kabouter-zwembadjes noemden de kinderen dat.
    Zaait ook uit. Ik vind ze heel erg mooi......
    Dag, Madelief,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ach je kent ze ook wel, daar maak je in de herfst egeltjes van ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kaardenbol... dankjewel! Ik begrijp ineens hoe ze in mijn tuin terecht gekomen zijn:-)
      Hannah

      Verwijderen
  6. Op ontdekkingstocht gaan in een verwilderde tuin is werkelijk het leukste wat er is. Zeker als er verrassingetjes van onbekende en vergeten plantjes opduiken, dat is puur genieten, toch!
    Wat geluk heb jij dat er zomaar een Kaardebol in je tuin opkomt...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hihi herkenbaar. Ik ben erg slecht is het de nek omdraaien van zaaioverschot en heb helaas selectieve kippen. Ik laat ook uitzaaien en de natuur zoveel mogelijk zijn gang gaan. Mooi hè de hommels in vingerhoedskruid? Ik vind je chaos prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige foto's van je tuin. Ik heb de neiging om alles altijd te netjes te maken.... En hé, zie ik daar een huisje van vilt? Heb je dat gemaakt van de vachten van de kinderboerderij?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, zo snel ben ik nou ook weer niet..... Het zijn wel vachten van Balloo, ooit gemaakt door een vriendin! Het is een 'meditatietentje', maar het staat er eigenlijk voor de sier én voor de verwilderde katten uit de buurt, die zag ik er laatst inzitten!
      Hannah

      Verwijderen
  9. Haha, waarom denk je dat ik alleen stukjes van m'n bakken fotografeer en geen overzichtsfoto van m'n hele tuin? Rond die bakken is de grond wat platgetrapt van het lopen, de rest van de tuin is een verzameling van zevenblad, kleefkruid, vrouwenmantel en een leuk roze bloempje wat door de hele tuin te vinden is.
    Ik vind jouw tuin mooi, juist omdat alles de kans krijgt om te groeien en bloeien,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oooh, maar wil je daar de volgende keer dan eens foto's van laten zien, van roze bloempjes én zevenblad? Dat zevenblad staat nu in bloei, aan de rand van het bos.... Prachtig!

      Verwijderen
    2. Oké de volgende moestuinmaandag een kijkje in de rest van de tuin.

      Verwijderen
  10. Ziet er heerlijk uit. Wij houden ook van 'onkruidsbloemen'. Geniet er van! Ziet er prachtig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik denk dat je in een volgend leven ook geen rijtjes tuin zult hebben. Het past denk ik niet bij je. leven en laten leven, was het toch? En het plantje is inderdaad een kaardebol.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Haha, daarom maak ik ook selecties hoor. Hiet kruipt ook het zevenblad overal tussendoor en er groeit ook wilde geranium, zo'n roze bloempje op een rood/ groen harig steeltje. Laatst, wel weer leuk, vond ik twee kropjes sla tussen de stoeptegels en overal komen opeens tomaten tevoorschijn. Toen ik laatst toch onkruid ging plukken trok ik ook een pastinaak mee, de nige die ik had

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh wat super herkenbaar! Ik ben blij dat ik kippen heb, dan voelt het nog niet helemaal als weggooien.

    BeantwoordenVerwijderen