maandag 3 juni 2013

Moestuinmaandag

Drie jaar geleden was de plek waar nu mijn moestuin is nog bos......en in de rest van de tuin was er een enorm betonnen zwembad.......dat lek was!
Wij huren het achterhuis van een boerderij, waar de oorspronkelijke eigenaars in de jaren twintig van de vorige eeuw een bos hebben aangelegd. En de huidige familie van de eigenaar legde er een zwembad aan.........huh twee zwembaden en vijf vijvers....

Twee jaar geleden verwijderden Lief en ik met hulp van een paar vrienden dat zwembad..... en het eerste wat ik begon was een moestuin.
De moestuin heb ik nu dus drie jaar..., vorig jaar ging ik voor het eerst BD- moestuinieren en dat doe ik nu dus voor het tweede jaar. Dit jaar kwam er op die bosgrond voor het eerst mest; paardenmest wel te verstaan! Want eerlijk gezegd had ik de afgelopen twee jaar niet een geweldige opbrengst.
Dat wijt ik aan de bosgrond.... aan de onbemeste zandgrond van Drenthe, aan die bomen rond mijn tuin die veel vocht aan de grond onttrekken en misschien wel aan mijn eerste pogingen om BD te tuinieren! Maar... opnieuw werk ik met groot plezier in mijn tuin! Misschien vind ik "de weg wel belangrijker dan het doel". BD tuinieren is vooral ervaren! Ik blogde er al vaker over.......

De boomhut van Noah

Dit seizoen kwam laat op gang! Ik zou willen dat ik foto's had van vorig jaar, maar ik heb het gevoel dat ik met alles wel vier weken later ben.
Vorig jaar had ik boerenkool prei en mais..... en dat beviel niet. De mais vormde wel kolven maar geen korrels, de boerenkool vond ik niet lekker (maar de kippen wel) en de prei werd niet dik.  Dus besloot ik dit jaar heel veel pompoenen, courgettes, komkommers, augurken en tomaten te doen. Vooral de vruchten. Nog wat bonen, sla, kruiden, en lief stopte nog wat uitgelopen aardappels in de grond.



Meteen maar een vergelijkend onderzoek; het linkse tomatenplantje is een BD-zaadje op het juiste moment gezaaid.... De rechtse tomatenplant heb ik gekregen van een meneer die dat "maangedoe" van mij met open mond bekijkt.... grinnikt..... en me dan een zakje 'groeimiddel' (lees kunstmest) en een echte tomatenplant geeft!
'Zullen we een wedstrijdje doen'.? vraagt hij me.....
Ik vind meneer grappig... hij is 84 jaar en nog zo fris als een hoentje; in zijn stadsachtertuintje staat een kas, waarin hij in februari al begint te zaaien. Hij eet volgens mij al maanden spinazie uit zijn achtertuin!
Dus ja, ik ga de beide planten groot brengen en vooral kijken welke ik de lekkerste vind!




Pompoen

Er staan zes pompoenen en er zijn vier courgetteplantjes gesneuveld in die vriesnacht. Die ga ik weer overnieuw zaaien, net als de komkommer.

blauwschokkers













De (25) tomatenplanten staan nog binnen, net als een aantal kruiden en bloemenzaad.








De appelboom gaf vorig jaar zeven appels.... Ik hoop op meer dit jaar! Er staan nog twee perenbomen en een pruimenboompje, heel veel aardbeien, bosframbozen, blauwe bes, rabarber en kruiden!

Moestuinmaandag is een initiatief van haar en bekijk daar ook de overige 'meedoeners'.

4 opmerkingen:

  1. Wat een klus: een zwembad verwijderen. Geweldige plek om te wonen en wat een super boomhut. Ik herken het gevoel van: ik doe het niet voor de oogst, ik geniet van het proces en zien wat groeit en bloeit, bedien daar ook graag de bijen en andere vliegers mee....en toch is het jammer als de buit tegenvalt ;). Helemaal als andere mensen klagen dat ze omkomen in de courgettes etc. Leuke wedstrijd met meneer. Ben benieuwd naar de uitslag :).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er uit als een geweldige plek. En een zwembad verwijderen, oef!
    Ik denk dat moestuinieren ook een kwestie is van uithuilen en het jaar daarop weer opnieuw beginnen met de opgedane ervaring. Elk plekje is ander! Ik heb er van geleerd dat niet alles te sturen is en de wereld niet maakbaar is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie foto's en een mooi verhaal! Dit is ook mijn derde moestuinseizoen. En telkens is er wel iets wat ik het volgende jaar anders wil gaan doen. Ben ook benieuwd hoe het verder gaat met de tomaten!

    BeantwoordenVerwijderen