maandag 10 juni 2013

Moestuinmaandag week 24

Van zaad tot plant.

Bij het werken in de tuin, of dit nou in de moestuin is of in de rest van de tuin vind ik het wonder van het zaad het mooiste.....
De diversiteit van de zaden is groot! De hele kleine zaadjes van de wortel, de 'verfrommelde' vorm van mais of erwt, de schoonheid van de 'pitten' van courgette en pompoen, het zaad van de gele Lupine dat op een piepklein vogeleitje lijkt.....
Ik verwonder mij dat het zaad 'weet' wat het worden gaat!

Rudolf Steiner, de grondlegger van de antroposofie en dus van het biologisch dynamisch tuinieren heeft het in één van zijn boeken over het zaad. Waar het in het kort op neer komt is dat je twee zaden zou moeten beschouwen; de één is dood, de ander is levend. Hij geeft een oefening in hoe je het dode zaad van het levende zou kunnen onderscheiden.

Als ik een kunstig nagemaakt zaadje vóór mij had, zo bedrieglijk nagebootst dat mijn oog het niet van het echte kon onderscheiden, dan zou géén kracht van aarde en licht daaruit een plant verwekken.
-
Wat later uit de zaadkorrel zal opgroeien, is - als kracht van de gehele plant - er reeds nu in aanwezig. In de nagemaakte korrel schuilt deze kracht niet. Toch zijn beiden voor mijn oog gelijk. In de echte zaadkorrel ligt dus onzichtbaar iets besloten, wat de nagebootste niet bevat.
Uit; Hoe verkrijgt men Bewustzijn op hogere Gebieden.

En dan geeft Steiner oefeningen in hoe je 'het leven' innerlijk zou kunnen schouwen in het zaad........

Pompoen
Nou is dit bij een mens en een dier een vrij simpele opdracht... Bij een plant ook nog!
Als het dood is dan is het dood; dat kunnen we wel zien!
Maar bij het zaad is dat met onze 'zintuiglijke' ogen niet te zien.......

Wonderboom
Bovenstaande bonen zijn de zaden van de Wonderboom. Wederom had iemand die ook op dit erf woont een hele zak 'zaden' in de afvalcontainer gegooid...... Lief viste het er voor mij uit en ik zaaide acht zaden in de aarde. En nee, helaas, ik kan ook niet 'zien' of er leven in het zaad aanwezig is, maar ik geef het nog wel een kans.....
Één boon had blijkbaar nog leven in zich en ontwikkeld zich nu!

Zaaien......... ik zaai het zaad in de grond en hoop er de juiste omstandigheden voor te creëren, zodat het zich kan ontwikkelen.
Ik zou het het makkelijkste én waardevolste vinden als zaad of plant en ik zouden kunnen communiceren.......
Hé Hannah; we hebben dorst! Geef ons water! Of; Maak de grond eens wat losser, want we hebben het zo benauwd......... Of; Geef ons voeding.... NEE geen paardenmest alsjeblieft, dit keer alleen maar een beetje compost.... NEE, zaai mij niet in de buurt van tomaten.... wij verdragen die geur niet....!
Pffffffff, die samenwerking..... dat is wat ik wil!
Een soort van win-win situatie; Zij kunnen zich optimaal ontwikkelen en ik kan mij en mijn gezin optimaal voeden!

Ik blijf Oefenen..............

Moestuinmaandag is een initiatief van Hollandseklei , kijk bij haar voor de andere deelnemers

5 opmerkingen:

  1. Mooi beschreven! Iets meer communicatie tussen mens en plant zou af en toe best handig zijn, maar dan is het hier wel gedaan met de rust:-) Gewoon blijven oefenen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een mooi blogje, fijn om te lezen! Lieve groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou ook wel wat beter willen communiceren met de slakken en duiven. Blijf van mijn groentes af! (mooi blogje van je)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaa, ik ook.....en met de muggen en de teken en de neefjes en...... nou ja laten we gewoon ook met de dieren kunnen praten!
      Hannah

      Verwijderen
  4. Mooi blogje! Ik vind jouw uitleg over bd tuinieren boeiend en begrijpelijk,

    BeantwoordenVerwijderen