donderdag 27 juni 2013

Leven in het bos......

De Robinia staat in bloei........
Achter in mijn tuin staat een enorme Robinia, overwoekerd door klimop. Vooral door die klimop 'leven' er veel vogels in, wordt er gegeten van de bloesem en de bessen en zijn er veel vogelnesten in te vinden. De boom wordt gebruikt door de eekhoorns die hier leven in het bos als 'middel' om over te steken naar een andere boom, aan de andere kant van de tuin.



De bloesem van de Robinia levert honing op en zou door de mens genuttigd kunnen worden door ze door een meelpapje te halen en dan te bakken. Helaas is die boom zo enorm groot dat ik een ladder van minimaal vijftien meter nodig heb om een 'bosje' bloesem te kunnen plukken.....


Als ik buiten ben zie en hoor ik al dat leven......
In de afgelopen dagen zie ik een paar keer de grote bonte specht tussen de bloesem van de Robinia. Om hem of haar heen zijn er nog drie, die 'luid' schreeuwend gevoerd worden..... Even verderop vermoedde ik hun nest, hoog boven in de stam van een andere Robinia, waar ronde gaten in te zien zijn!


En als de boom dood is, of door een storm 'om' gaat (en dat gebeurt nogal eens), hebben we er op een andere manier plezier van! In de kachel, als het hout goed droog is, brand het goed en lang, te vergelijken met de eik....


Maar de stam is ook bijzonder mooi! Lief zaagt er 'plakken' van en ik maakte er gaatjes in en zo doen ze dienst als 'bijenhotel'. Alleen die bijen willen nog niet zo erg komen.......

 
Bomen.... ik hou erg van bomen!

Het liefst levend, want ze trekken zoveel leven aan!
Maar als ze 'dood' zijn heb ik er ook nog veel plezier van,
binnen én buiten!


Meer weten over de Robinia? Hier vind je meer informatie!
Bovenste drie foto's komen van het www

6 opmerkingen:

  1. leuk ik ben ook gek op bomen maar jij woont op een mooi plekje als ik dat zo zie.
    Lieve groet Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi bijenhotel/huisje. Op school heeft mijn jongste ook een hotel gemaakt van bamboe, maar nog niks gezien...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een boom vol van en vol met leven!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat moet dat toch een heerlijk plekje zijn waar je woont!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me een geweldige plek. Jammer dat je bijenhotel niet wordt bezocht, aan het hotel kan het niet liggen want dat ziet er prima uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mooi bericht, ik houd ook van bomen!

    BeantwoordenVerwijderen