zaterdag 22 juni 2013

Kind van (bijna) negen

Midden in de nacht staat Noah naast mijn bed........

' Ik heb gedroomd dat er allemaal torren in mijn hoofd zitten, ze maken ruzie om een zaadje!
Mijn hoofd doet zeer, het lijkt of er allemaal gaten in zitten en ik heb dorst.........'

Noah praat heel snel, heeft paniekerige ogen en een heftig warm hoofd. Ze drinkt water, ik geef haar een halve aspirine en ze kruipt bij me in bed. Als ik even weg ben voor een 'koud' washandje spuugt ze het water en de aspirine weer uit..... op mijn bed. (Noah heeft nog nooit aspirine 'geaccepteerd'., als kleuter weigerde ze, nu komt het er gewoon weer uit...... Waarom blijf ik haar dat toch aanbieden......?)

Kind van negen.... flitst er door mijn hoofd.......
In de afgelopen weken kwam dit onderwerp regelmatig ter sprake; Met een moeder die vertelde over haar zoon van bijna tien; de directrice van school zat erbij en legde uit dat het de tweede IK inslag is in het leven van een kind. De eerste vindt plaats rond het derde levensjaar.... het kind begint zichzelf als IK te ervaren. De tweede 'inslag' van het IK vind plaats rond het negende..... het kind wordt teruggeworpen op zichzelf en begint de wereld om hem heen te ervaren als iets wat buiten hemzelf ligt.

Het wordt tijd dat ik de woorden van Rudolf Steiner vind over dit onderwerp. Als ik Steiner lees, volgt er altijd een dieper begrip van de processen die plaats vinden in het leven van de mens.......
En kan ik met beter begrip en inlevingsvermogen Noah begeleiden door het leven....
Maar waar vind ik dat? Hij heeft zoveel 'werken' geproduceerd....
Ik vermoed in Antroposofische Menskunde...... en dat ligt hier 'toevallig' op tafel.....
Ik las dat werk nog nooit, maar de voordracht 'vormt de basis van de vrijeschoolpedagogie'. Ik greep het vorige week mee uit de ouderbibliotheek en het ligt nu op me te wachten......!
Het mag van mij de hele dag regenen..........!


In de klas breien de kinderen een muts. (Hij heeft hem net af....) Als een soort symbolische afsluiting van het contact met de 'hemel'.... Het leven op aarde gaat nu anders ervaren worden. Noah nam de muts gisteren mee naar huis, want hij moet 'af' voor de vakantie.....
Hij is bijna af, maar vooralsnog ligt Noah op de bank en kijkt een filmpje.
Ze geeft 'over' en heeft nog steeds last van 'torren' in haar hoofd............


Twee uur later....
Ze heeft hem 'af'!
Het is een slaapmuts geworden!

3 opmerkingen:

  1. Ach, vanmorgen wilde ik al reageren. Toen was de muts nog niet klaar. Wat ziet ze er ziek uit.Is dat ook zo?
    Kind van negen van 9 van Koepke. Bij de Nieuwe Boekerij hebben ze dat boek. Ik heb..nee had het ook. Vast ooit uitgeleend.
    Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ach wat een dotje en een knap stukje werk !!
    groet Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Och is ze ziek? Ik hoop dat de torren ondertussen zijn vertrokken. en de muts, die is prachtig

    BeantwoordenVerwijderen