donderdag 23 mei 2013

Runen

Jaren geleden kreeg ik van een mede-cursist een zakje stenen én een boekje.
Zij had voor de hele groep stenen gezocht en deze beschilderd met rune-tekens.
Het boekje was een copie, maar doet trouw zijn dienst tot op de dag van vandaag.
De naam van het boek; Het Orakel der Runen door Ralph Blum.

De runen, van Scandinavische oorsprong, zijn een oud alfabetisch schrift, waarvan elke letter zowel betekenisvol was, als een belangwekkende klank had. Ze werden gebruikt in gedichten, opschriften en voorspellingen. Het is echter nooit een gesproken taal geworden.

De geleerden zijn het er nog niet over eens waar en wanneer het runenschrift in West-Europa verscheen.
Voor de Germaanse volkeren ook maar enige vorm van geschreven taal bezaten, maakten ze gebruik van beeldsymbolen die ze in steen krasten.
Deze prehistorische inscripties in steen, die speciaal in Zweden algemeen worden aangetroffen, dateren uit de tweede Bronstijd (ca. 1300 v. Chr.).







Vanaf het begin hadden de runen ook een rituele functie, die zowel diende voor vragen over het lot, als voor het voorspellen en aanroepen van hogere machten die leven en geluk van de mensen konden beïnvloeden. De vaardigheden van de rune meesters en Meesteressen hadden uitwerking op ieder facet van het leven; van het allerheiligste tot de alledaagse praktijk. Er waren runen en toverspreuken om het weer, het getij, de oogst, de liefde en de gezondheid te beïnvloeden.....



Hiernaast een plaatje (van pinterest) van een Rune-Meester.
Zijn naam; Egill Skallagrimsson.







Ik zocht een plaatje van een Rune-Meesteres, maar kon deze niet vinden.
Wel een beschrijving;
"Ze droeg een mantel met stenen langs de zoom. Ze droeg een kap van wit kattevel die haar hele hoofd en nek bedekte. In één hand droeg ze een staf met een knop aan het eind en aan haar gordel, die haar lange gewaad bijeenhield, hing een toverbuidel".




Odin is een Noorse Godheid. Zijn naam stamt van het oude Noorse woord voor 'wind' en 'geest'.
Volgens de legende hing hij negen nachten aan de Yggdrasil, de wereldboom, gewond door zijn eigen speer, gekweld door honger, dorst en pijn, zonder hulp en alleen. Tot hij, voor hij viel de Runen ontdekte en ze met een laatste verschrikkelijke krachtsinspanning bemachtigde.


De Rede van de Verhevene

Ik weet dat ik hing
aan de door wind geteisterde boom,
negen lange nachten,
verwond door mijn eigen speer,
gewijd aan Odin,
mezelf offerend aan mezelf;
gebonden aan de boom,
waarvan niemand kent,
de wortels waaruit hij groeit.

Niemand gaf mij brood,
niemand gaf mij drank;
ik keek neer in de diepste diepten,
waar ik de Runen ontdekte,
met een luide kreet bemachtigde ik ze;
waarna ik duizelig en bezwijmd neerviel.


Al doende
won ik aan wijsheid;
woord voor woord
werd ik naar het woord geleid,
van daad tot daad.

Uit het Oudnoors
De Edda (Ca1200)



De rune-stenen..... sinds ik ze kreeg, zo'n vijftien jaar geleden, liggen ze altijd binnen handbereik.
Regelmatig 'grabbel' ik een steen uit het zakje en zoek er dan de betekenis bij... en altijd krijg ik een antwoord..., niet een antwoord waar ik altijd blij mee ben, maar wel één waar ik verder mee kan!

 




En voor de komende markt van a.s. zaterdag (Vrije school Assen, aanvang 11.00 uur) maakte ik 'zakjes' van mijn zelfgesponnen- en geverfde wol, met rune-stenen én rune-houtjes!

De kunst van het runenleggen;
Denk eraan, je kunt niet op iets vertrouwen dat je niet kent. Om boven jezelf uit te stijgen moet je eerst jezelf kennen.
Sri Nisargadarta Maharaj

7 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige blog heb je geschreven.
    En wat een mooie zakjes ook.......
    Ik zend je een lieve groet, ga zaterdag wel naast je zitten spinnen.
    Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat leuk!! ik vind de houten ook heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat mooi, ik kende het nog niet maar het boeit mij wel. Mooie zakjes heb je eromheen gemaakt. Jammer dat Assen ver weg is...ik zou wel een zakje kopen! Lieve groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig!! Kan ik misschien niet zo'n zakje bij je bestellen? Want Assen is wel heeeeel ver weg ;)
    Groetjes Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ooohhh goed idee Lupineke! als het kan doe ik graag mee!

      Verwijderen
    2. Eerst ga ik ze meenemen naar de markt...... (ik heb er maar vijf...)! En dan ga ik hier nog eens op terugkomen!
      Maar wel erg leuk dat jullie ze leuk vinden!!!!
      Groet Hannah

      Verwijderen