zondag 26 mei 2013

Pencil Zondag

Bij het opruimen van het ouderlijk huis vond mijn broer dit schriftje van mij......
Van veertig jaar geleden.................


Het is het enige wat ik heb uit mijn schooljaren.....
Ooit liet ik alles 'los'
en gooide alles weg!
Maar wat vind ik het leuk NU om het ontstaan van mijn handschrift te bekijken......


Het schrift staat vol met 'regels' geschreven zinnen.......
Het lijkt op strafregels.....
Eindeloos.........., bladzijde na bladzijde
Hetzelfde.............

Maar.... met wel op iedere bladzijde een mooi plakplaatje
én onderaan een cijfer
meestal een 7.....
En dat vind ik dan weer gek!
Een beoordeling (in het rood) bij een PRACHTIG handschrift.....
(vind ik zelf dan hé)

En nu, veertig jaar later, is Noah net zo oud en zit in dezelfde klas als ik TOEN.....
Ik zoek haar schrijf-schriften van de tweede klas erbij.......


Ja, ook herhalingen.........
maar niet zo veel!
met ruimte voor eigen tekeningen
én zonder beoordeling!

En bij mijn zoektocht vind ik dozen vol van haar........






Noah is 'gek' op paarden en schreef haar eigen paardenboek.......
verzon de naam van ieder paard
en bedacht welke kwaliteiten hij had
en wat hij at......!


Kijk, de paardenstal van bovenaf gezien.....

En nou ben ik geen juf, ik weet niets van lesmethodes.......
Schrijven aanleren NU, is schrijven aanleren TOEN......?
Het alfabet is intussen niet veranderd.....
Oefenen, oefenen, oefenen, lijkt me...
Ik zat op een christelijke school
en Noah op de Vrije School.....
Maar die van Noah zien er zoveel vrijer en vrolijker uit!
En lijken allerminst op 'strafregels'.


Maar dit vind ik het leukste......
Af en toe ligt er een briefje voor me klaar
met een boodschap!
Soms onder mijn kussen, 
die ik dan vind als ik ga slapen......

Hoe je het ook aangeleerd krijgt.....
Schrijven is leuk!





















5 opmerkingen:

  1. Leuk blogbericht en de tijden veranderen wel hoor als je dat zo ziet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weet je dat ik gisteren nog nadacht over die paardentekening van boven??? Ze tekent nu anders....functioneler, natekenen......mooi en leuk om een oud schriftje terug te zien ;-)
    Wij kregen stempels en na tien stempels mocht je met groen schrijven....sommigen mochten dat nooit. Vreselijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. maar de Vrije school is dan ook wel heel bijzonder als het bv om leren schrijven gaat. ik heb dat met onze kinderen ook gezien, alleen al hoe ze de letters leren! Ik hoop zo dat dit blijft bestaan want bij ons verandert er veel op de VS. Meegaan met de tijd zeggen ze dan terwijl ik weleens denk..bij sommige dingen mag je ook best vasthouden aan je eigenheid..zit daar juist niet de kracht in? Leuk om deze schriftjes zo naast elkaar te leggen. Groetjes petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook ik heb op diezelfde manier leren schrijven, maar bij ons geen cijfers, want ik zat op een jenaplanschool en hier kreeg je een beoordeling zonder cijfers. En ik weet dat wij plaatjes in de schriften hadden staan, die we mochte inkleuren. Eigenlijk leek de methode heel veel op de manier waarop mijn oudste kinderen hebben leren schrijven ( en die zaten gewoon op een buurtschooltje)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat mooi om dat verschil door de jaren terug te zien, en die tekeningen zijn natuurlijk geweldig, van boven af!

    BeantwoordenVerwijderen