donderdag 30 mei 2013

Over de Meidoorn en de Koekoek........

Er hangt een mysterieuze sfeer in het bos.
Het is zwaar bewolkt, ik voel de lucht drukken.... ieder moment kan er een regenbui los barsten....
De bladeren  van de bomen hangen zwaar, als een beschermend, groen, groots wezen over me heen....
Ik zou de 'witte wieven' tegen kunnen komen......
In de verte hoor ik voor het eerst dit jaar de Koekoek.....
√Čn,.............. de Meidoorn bloeit! Door het hele bos verspreid kom ik de Meidoorn tegen, vooral de witte, maar in mijn groentetuintje staat een rode..... Ze verspreid een zware zoetige geur...


"De meidoorn is al van oudsher een boom waaraan uitzonderlijke krachten werden toegeschreven en werd zowel bij de Germanen, de Kelten, de Grieken als de Romeinen als een heilige boom vereerd".

"Heilige plaatsen werden vaak omringd door meidoornhagen".


Komt dat even goed uit...... dat die Meidoorn midden in mijn groentetuintje staat!

'Iets wat heel is, wat een eenheid is geworden, is heilig. Alle oude heilige plaatsen op aarde hebben hun heelheid verkregen doordat ingewijden wisten hoe ze hun goden konden bereiken en hun krachten in de aardse materie konden laten doorwerken. Nu, tweeduizend jaar na Christus, zijn wij degenen die geroepen worden deze taak op ons te nemen. Om de plekken waar wij leven en werken te helen en heilig te maken'.
Guurtje Kieft


En om jullie nog even helemaal mee te nemen hier, vandaag.... in de Drentse bossen;
het geluid van de koekoek...


Maar nu ga ik mijn huis 'heilig' maken, het slibt hier dicht.....!

3 opmerkingen:

  1. Prachtig inderdaad de Meidoorn!! Prachtige tuin ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kwam van de week wel een grote vos in het bos tegen.
    Gelukkig word ik beschermd door de honden.
    Wat een mooie moestuin!!!
    De meidoorn heb ik nog niet gezien,
    maar de koekoek hoor ik iedere dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De geur van de bloeiende meidoorn is voor mij ook altijd de voorbode voor de zomer.
    Mooie moestuin heb jij, het ziet er heel knus uit.

    BeantwoordenVerwijderen