woensdag 1 mei 2013

Over bijen, honing en hotspot

Vorig jaar, midden in de zomer, nam een bijenvolk zijn intrek in een vogelkastje in onze tuin.
Eerst dachten we dat het wespen waren, maar bij nader onderzoek bleken het toch bijen te zijn......




In de afgelopen weken houd ik de kast voortdurend in de gaten..... "hebben de bijen deze winter in de boomstam overleefd?
Maar hoe ik ook tuur..... ik zie geen enkele beweging!


Vandaag  besluit ik  om de kast van de boom af te halen en  hem eens van binnen te bekijken.....




Het ziet er wonderschoon uit!
De nestkast is helemaal volgebouwd met raten.....
Het is er nat en vochtig en alle bijen zijn dood!
En dat vind ik erg jammer......., maar vermoedde ik natuurlijk al!



'Toevallig', waren we vandaag ook nog bij een imker, voor een 'echte' pot honing...........



Nee, hij doet niet mee aan een miss verkiezing en heeft ook geen badpak nodig bij het zwemmen....
Hij heeft een "hotspot". En het is de tweede keer in vier maanden dat hij die heeft.
Een hotspot ontstaat na heftig likken of krabben en binnen enkele uren kan er een pek op de huid ontstaan die kapot is en gaat ontsteken... Heel vervelend voor de hond! Wij scheren de plek kaal, spoelen de wond twee keer daags met biotex én smeren het daarna in met honing!
Honing heeft vele goede eigenschappen en één daarvan is dat het een een anti-bacteriële werking heeft bij uitwendig gebruik! Ik las op het www. dat die werking nog onderzocht wordt...
Nou, ik kan vast verklappen dat het erg goed werkt!
En dat badpak heeft hij aan om te voorkomen dat hij teveel likt!


Maar wat zou het leuk geweest zijn als we gewoon onze "eigen" honing hadden kunnen gebruiken!
Ik hoop op een nieuw bijenvolk in een nestkastje!

3 opmerkingen:

  1. Ha Hannah! Weet je wat jij moet doen? Een cursus bij een imker. Zij willen ook altijd wat graag een plek waar ze volkeren kwijt kunnen. Ik heb het ook ooit gedaan, maar ben nooit aan een volk toegekomen. Het is echt tof! (En ik ben weer in Drenthe) Groet,Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dat van die honing, dat wist ik dus niet, Wat leerzaam is dat toch, dat bloggen.
    Wat een wonder volk is dat bijenvolk toch, al die mooie huisjes die ze bouwen...ik hoop dat er gouw een nieuwe familie bij bij jullie gaat wonen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel bijzonder wat bijen maken. Ik had geen idee dat honing zoᷰn werking heef Het verzacht wel zere kelen, dat wist ik wel.
    Hoop dat de bijen weer een nest maken.

    BeantwoordenVerwijderen