vrijdag 10 mei 2013

Ordenen...

Vandaag ga ik ordenen.... 
evalueren met mezelf....... 
én alle strengen wol van een label voorzien......


Gisteren citeerde ik Paulo Coelho uit zijn boek de Alchemist.  En dat kwam op dat moment uit de lucht vallen, maar gaf wel ongeveer weer wat er gebeurt als je met plantaardige verfstoffen je zelf-gesponnen wol gaat verven. En dan ook nog alle kleuren van de regenboog!
"Ben ik niet te grootprojecterig", vroeg Madelief me nog voordat we er aan begonnen.
'Nee hoor", riep ik, maar ik wist eigenlijk niet wat ik zei.....
De dag was gekleurd met wol en vuur en rook en zon en pruttelende pannen.....
Toveren.... Magie..
We werden 'Bosheksen'.
'Hier kun je weer 150 gram ingooien'...., dus greep ik wat van de waslijn, wat ik niet zo mooi vond (meestal fluitenkruid of berk) en kieperde dat dan in een pan.....
Koffie en nog meer koffie, wat te eten... emmers nieuw spoelwater....praten, lachen......
Dreigende regenbuien, nog meer vuur, roeren, kleuren, prachtige kleuren....
Pffff, het was geweldig, ik raakte in vervoering, het was een fantastische dag!

Maar vandaag heb ik al die strengen één voor één in handen. En vraag ik mij af.... in welk bad zat jij nou....?
Kijk de meekrap en de Indigo zijn goed te herkennen (bovenste foto links en rechts), de uien ook nog wel, maar al die tweede en derde baden, die dan al in de berken of fluitenkruid waren geweest........?

Cochenille (links) Uien (rechts) en in het midden; Indigo met ......?

Ik snuffel er wat aan, kijk of ik nog resten blad tegenkom..... en ik kom een heel eind, maar er blijven een paar strengen wol bij die ik niet meer kan thuisbrengen....
MOET DAT DAN?
Tja, dat is ook nieuw voor me, maar ik vind het toch prettig!
Dat ik bij een volgende keer weet, HOE ik nou precies die kleur kreeg!

Dus neem ik me voor om een SYSTEEM te bedenken, waarbij ik achteraf nog precies weet met welke verfbaden ik tot die kleur kwam!
En nam ik mij al voor om BETER te roeren bij het voorbeitsen..... én om nog mooier te gaan twijnen..., want nu alles gekleurd is valt het op dat ik het niet overal even mooi gedaan heb!

Want dat er een volgende keer komt.....
Hmmm....,  dat denk ik toch wel!
Ik heb mijn eerste klos alweer volgesponnen, regelde al 'nieuwe' vachten... ben op zoek naar een BETER spinnewiel en ooh een kaardemolen staat ook al een poos op mijn verlanglijstje.

Maar voor NU hebben alle strengen een label, heb ik een dikke tak gezocht in het bos en hangen de wolletjes mijn muur 'Blij' te maken, schrijf ik nog even de recepten op die we gebruikten en plaats ik nog één keer een mooie foto! En ben ik GELUKKIG... met alle kleuren van de regenboog aan mijn muur!


4 opmerkingen:

  1. Heel verhaal maar ik zie vooral:
    Prachtig al die kleuren!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gaaf gezicht, die wolregenboog!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat PRACHTIG!!!!! Ik ben ontroerd!

    (ps Mocht je nog zoekende zijn naar een spinnewiel, ik heb een Louet S10 die graag een nieuw thuis wil. Mocht je interesse hebben mail mij maar even: wolndraad@gmail.com)
    Groetjes, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen