zaterdag 4 mei 2013

Expeditie... Fluitenkruid



Woensdag gaan we wol verven met plantaardige stoffen......
Vandaag gaan Noah en ik Fluitenkruid plukken!
Gisteren zagen we dat de eerste bloemen al gingen bloeien!


Dus gaan we onderweg.... Het is heeerlijk weer. Noah trekt de kar en ik ´knip´ de bloemstengels.
(Ja, en ik vraag óók toestemming aan de bloem.... mag ik je plukken! Ze zingen bijna een lied..... Pluk mij, Pluk mij....)
Het Fluitenkruid groeit in de slootwand. Aan de overkant van de weg is een boer bezig zijn akker te bewerken. 
Er vliegen meeuwen achter zijn trekker aan....


In de slootwand broeden ook vogels. Een Geelgors vliegt een tijdje opgewonden boven mijn hoofd!
Ik zoek zijn nest maar kan het niet vinden....


Ik vind wel een ander nest, waar een bruin vogeltje met zwarte veren opgeschrikt  wegvliegt.
Bruin met zwart..... zegt Lief.... dat is wel een heeeele vage beschrijving; dat weet ik zo niet!
Nee, ik ook niet; Wie het weet mag het zeggen! Hij had de 'maat' van een meesje.........
Maar dit is zijn nest!


We gaan nog even bij de schapen langs. We lieten dit keer de honden thuis bij deze wandeling, dus kunnen we over het hek klimmen!


Dat zwarte schaapje..... we vinden haar allebei erg leuk!






Bij thuiskomst gaat het Fluitenkruid op de weegschaal en weeg ik 6000 gram!
Hmmmm,
Daar kan heel veel wol mee geverfd worden!

Het is zo'n tijdloze heeerlijke middag!





En Morgen...... Morgen gaan we Berkenblad plukken.


Tja, er staan Berken genoeg hier in het bos.....
Maar het meeste blad zit in die top!
Ik fluisterde Lief al in zijn oor:
Kun je niet een hele Boom omzagen voor mij.....?
Hij kijkt me fronsend aan........ en zegt Helemaal Niets...

O ja, nog even over Gisteren.....
Fluitenkruid; die naam vergeet ik nooit meer! 
De verbinding is wel gemaakt!

En nog een keer O Ja
Fluitenkruid.....
Op het net zie ik zowel met N als zonder N....
6 kilo Fluitenkruid krijgt van mij;
een extra N

4 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige foto's Hannah! Heb je brood gebakken gisteren? Het klinkt allemaal zoooooooo blij. Leg het fluitekruid maar lekker nat weg.....
    We zijn er straks he-le-maal klaar voor.
    De kruidenvrouwen/natuurvrouwen op pad. Zo ziet het er uit.
    Madelief!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's , ik ben even meegelopen. Spannend dat je verft met natuurlijke materialen, ben heel benieuwd naar de resultaten later.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig!!! Hoe ga je het fluitekruid precies verwerken tot verfstof? Ben heeeel benieuwd.. :)

    BeantwoordenVerwijderen