maandag 20 mei 2013

De bijen


Foto van pinterest

Vorig jaar, 2012, was het jaar van de bij.
De bijen worden met uitsterven bedreigd en er zijn vele artikelen en sites op het www. te vinden en te lezen die uitleggen waarom dit zo is en wat je er aan kunt doen......

Ik had het al eerder op deze blog over de BD agenda van Guurtje Kieft die ik gebruik bij mijn moestuin.
In deze agenda geeft zij ook ruim aandacht aan de bijen én haar visie over oorzaak en gevolg en wat vooral imkers anders zouden moeten doen.... 
Ik vind haar visie vernieuwend en mis dit op het grote www., daarom citeer ik haar ideeën over oorzaken.....

Foto van pinterest

Van alle diersoorten op aarde bekleden de bijen de allerhoogste rangorde. De imme, de individualiteit, het ik van een bijenvolk, is een geestelijk wezen dat tot het eind van de jaren zeventig werd geleid door de engelenhiërarchieën vanaf de Zon tot en met de Serafijnen.
Bijen staan aan de basis van ons voedsel doordat ze het grootste deel van onze gewassen bestuiven. Sterven de bijen uit, dan raakt onze voedselvoorziening binnen vijf jaar meer dan gehalveerd.

Dat bijen ziek worden heeft vele oorzaken, zoals grootschalig imkeren met chemicaliën, kunstmatige koninginnenteelt, onder andere in laboratoria, en witte suiker voeren, wat nosema of 'roer' veroorzaakt. De varroa-mijt, de schimmelziekten en de virussen blijven in een bijenvolk schade aanrichten zolang hun etherlichaam verzwakt blijft door de fouten die we maken in onze onwetendheid op het gebied van bijen houden. De grote sterfte en de 'verdwijnziekte' zijn het gevolg van de afsnoering van hun Geestelijke Leiding. Met name het wereldwijde - onzichtbare - netwerk van elektromagnetische straling verzwakt de bijen. Ze raken volkomen gedesoriënteerd en de imme is sinds de groei van het digitale netwerk gedwongen de aardse sfeer te verlaten.

Vanuit de Geestelijke Wereld klinkt momenteel aan ons allen de oproep tot bewustwording, en om ons hele doen en laten zodanig af te stemmen dat de verbinding van de bijenvolken met de hogere engelenhiërarchiën hersteld kan worden.
We dienen onze hebzucht op het winnen van honing zo veel mogelijk om te vormen tot een dienstbaarheid aan de mensheid en de Geestelijke Werelden.

Vervolgens heeft ze nog veel aanwijzingen aan de Imkers, die laat ik op deze blog achterwege....

Als mens op deze aarde in 2013 kan ik me soms zo onmachtig en klein voelen bij de problemen die er spelen in het hier en nu....
Maar wat mij helpt is toch de zin;
 verander de wereld begin bij jezelf....
Dus, 
Zet ik mijn tuin vol met planten voor de bijen.
Gebruik ik zowel binnen-, als buitenshuis geen gif.
en bouwde mijn Lief in het afgelopen jaar een bijenhotel....


Komende zaterdag is er op de Vrije School in Assen een lentemarkt.
Ik vind het leuk om al bij verschillende andere 'bloggers' te zien dat ze druk bezig zijn in de voorbereiding voor deze markt. Ook ik was vandaag bezig voor de markt......
Lief zaagde uit een gele (omgevallen) Robinia 'plakken' en ik maakte er bijenhotels van....

De wilde 'solitaire' bij gebruikt de gaatjes als nestkamer en metselt het gat daarna dicht.
Ook in aarde, steen en leem worden nestkamers gebruikt.


















Deze 'schijf' staat al een jaar in mijn bijenhotel.., als je goed kijkt kun je zien dat er zeven gaatjes zijn dichtgemetseld... Ik had gedacht dat de eitjes al wel uitgekomen zouden zijn....!
Misschien ook bevroren?

2 opmerkingen:

  1. HA Hannah! Daar ben je weer. Dat is fijn.
    Je hebt hard gewerkt zie ik (?)
    Dag, tot morgen...ik neem het boek mee. Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoe laat begint de markt? dat is toch 25 mei of vergis ik me nu?

    BeantwoordenVerwijderen