maandag 15 april 2013

Vogels in de tuin

De vogels in de tuin geven juist in het voorjaar een extra dimensie aan het leven buiten....
We krijgen er een soort familie bij!



De merel en het roodborstje zien we het hele jaar door, al zijn ze nu nadrukkelijker aanwezig...
De mannetjesmerels vechten om een vrouwtje en dat kan soms dagen duren. 
Het vrouwtje lijkt een riante positie te hebben.... ze kan wel kiezen uit vier!

Het roodborstje is altijd dicht in mijn buurt, soms wel op een meter afstand.
Ik voer hele gesprekken met haar!
Vorig jaar bracht poes Luna me twee dagen achter elkaar een roodborstje .....:)
Poes begrijpt dat ik van het roodborstje hou en gaf me een lief cadeautje....,
maar ik heb ze toch liever in leven!
Ik was bang dat ze toen ''op'' waren, maar gelukkig zat er binnen een paar dagen al weer een ''nieuwe''....... 

In de tuin hangen ongeveer tien nestkastjes aan de bomen.....
De meeste zijn door Lief en Noah gemaakt, van boomstammen die ze hebben uitgehold, of van plankjes...


 Sinds gisteren zijn er al twee in gebruik...
De boomklever én het koolmeesje zijn druk bezig met het verzamelen van nestmateriaal...


Rond het middaguur arriveert een derde vogel op zoek naar een woning in onze tuin...
Hij inspecteert bijna alle kastjes... wat hem een flinke ruzie oplevert met de huidige bewoners!!
Vooral de boomklever is 'heftig' in het verdedigen van zijn huis....


Het is de bonte vliegenvanger...
In de afgelopen twee jaar dat we hier wonen was hij er ook.
Ik vind het erg leuk om naar hem te kijken; Ze doen hun naam alle eer aan, 
ze vangen ontzettend veel vliegen uit de tuin;
Dan hangen ze stil fladderend in de lucht en hoor je hun snavel dichtklappen als de vlieg gevangen is...!
Vooral aan het einde van een warme zomerdag kun je ze zo goed bezig zien en horen.


Je zou toch denken; keus genoeg.....


Deze is al bewoond door de koolmees!
Ben benieuwd welke vogels er nog zullen volgen......!

De foto's van de vogels zijn van internet!

1 opmerking:

  1. Mooi, zo tussen al dat natuurlijke schoon. Heerlijk om vogeltjes te spotten, doe ik hier ook in mijn stadstuintje, maar lang niet zo leuk als bij jou

    BeantwoordenVerwijderen