woensdag 24 april 2013

Rudolf Steiner


'Heb je ook een boek voor Dummies van Steiner'?
Niet begrijpend kijk ik de man aan......
'Wat bedoel je'?
'Ik wil zo graag begrijpen wat ze hier op school doen en wie Rudolf Steiner is, maar ik vind zijn boeken zo moeilijk te begrijpen.....'!

Op woensdagmorgen zit ik altijd een uurtje in de ouderbibliotheek van de Vrije school.
Het is er soms heel druk, soms komt er niemand!
De meeste bezoekers zijn de moeders.... vaders zie ik nauwelijks!
De boeken die ik het vaakst uitleen gaan over opvoeden, jaarfeesten, de Edda, creatieve boeken en voorleesboeken.
Áls ik al eens een boek van Steiner uitleen, komt hij vaak ongelezen terug....
te moeilijk...
Een enkeling komt met een gerichte vraag; zij doen de academie voor ouders of een andere antroposofische gerelateerde cursus.
Vandaag is het niet druk.
Behalve die vader dan......

Ik ben blij met bovenstaande vraag! Maar nee, ik ben nog geen eenvoudig door Rudolf Steiner geschreven boek of voordracht tegengekomen!

We krijgen een leuk gesprek! Over Steiner, over de Vrije school met al zijn jaarfeesten, over het boedhisme,  het christendom, mediteren en reïncarnatie....
Er is een plank van anderhalve meter, door Steiner geschreven boeken en voordrachten.
'Begin met een Biografie', stel ik hem voor...
Door Steiner zelf geschreven...
Hij neemt het boek gretig aan! En verlaat blij de ruimte!



Ik hoop dat hij de volgende keer met een boek terugkomt wat hij heeft uitgelezen...!
En net zo gretig begint aan een nieuw boek van Steiner!

1 opmerking:

  1. Zooo herkenbaar! Zullen we hem zelf schrijven, die Dummies voor... ? Ik heb wel gehoord dat dokter Steiner (zoals iemand op de cursus hem consequent noemde, het klonk zo lief) expres zijn voordrachten zo moeilijk toegankelijk schreef. Zodat je er echt heel veel voor over moest hebben om hem te willen lezen... Maar toch vind ik het jammer, want ik heb het gevoel dat ik veel van hem mis hierdoor.

    BeantwoordenVerwijderen