dinsdag 2 april 2013

Rozerood

Driekwart jaar geleden begon ik met het maken van poppen,
Antroposofische poppen....
De eerste werd voor Dochter,
want alles ging mis, 
ik trok het katoen kapot bij het borduren van de haren,
het lijf zat scheef en de nek was niet goed....!
Dochter blij!
Maar bij het maken van de volgende poppen zei ze vaak;
Die je nu maakt zijn veel mooier!
Waarom maak je niet ook een mooie voor mij?
Tja, gelijk had ze natuurlijk....
Dus, maakte ik ook een mooie pop voor haar!
(onderstaande pop is niet van Dochter)


 Bij Antrovista is een complete handleiding te downloaden, onder de titel 
Zonnekindpoppen basishandleiding,
sinds Eerste Paasdag 2011 voor privé-gebruik kosteloos beschikbaar....
met als toevoeging;

Wij dragen deze handleiding op aan alle kinderen
die zich al spelend tot volwassenen zullen ont-poppen.

Ik ben blij én dankbaar met de handleiding!
Er worden ook vele cursussen gegeven in het land
(zie hiervoor ook Antrovista)
maar ik ben niet (meer) zo van de cursussen....
Ik zit liever in mijn eentje aan tafel te prutsen!
Hoewel ik ook wel eens de ervaring mis van een geroutineerd poppenmaakster.
(want het zullen toch veelal vrouwen zijn die poppen maken....)


 Bij het maken van poppen komt alles samen wat ik leuk vind om te doen;
spinnen, verven, breien, soms haken en kleren naaien...
Ergens op een blog las ik
''Alles is al eens gecreëerd ,
maar nog niet door mij''.....
en zo is het!
Nu was het van Antrovista met het vrijgeven van de handleiding vooral de bedoeling (denk ik) dat alle moeders van Nederland én België voor hun eigen zoon en dochter een pop konden maken....
Want dat deze poppen tot de mooiste behoren die er bestaan én dan ook nog door je eigen moeder gemaakt, leidt geen twijfel!


Maar.......
voor al die moeders die daar geen tijd voor hebben....
maak ik poppen.
Met heel veel plezier!
Bovenstaande pop is dertig cm. groot, een klein ''poppenkind'' 
(zoals de pop genoemd wordt binnen de Zonnekindpoppen), 
volledig met de hand genaaid.
Gebruikte wol is handgesponnen en geverfd met meekrap.
Armen en benen zijn te bewegen (draaibaar).

In het poppenlichaam zit gewassen en gekaarde schapenwol, 
ik stop er ook een vilten hartje in met een steen van Bergkristal of Jade.
De poppen verkoop ik op de markt, maar zijn ook middels deze blog te bestellen.
Mocht je belangstelling hebben, mail me dan!
boshannah2013@gmail.com


4 opmerkingen:

  1. Nou ja, wat een prachtpop!!!
    En dan dat hartje en dat steentje.Dat is mooi zeg.
    Enne.....ze lijkt op Dochter. Echt!!!
    Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi dat je ook poppen bent gaan maken voor andere kinderen! Zelf heb ik ook met heel veel plezier hoopjes van deze poppen gemaakt, en onze kinderen zijn er mee opgegroeid :) Af en toe mag ik nu als poppendokter fungeren, ook zo dankbaar! Het blijft prachtig om met hart en ziel vorm te geven aan een zelfgemaakte pop, en kinderen voelen dat!! Lieve groet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is ze mooi, en de steentjes en het vilten hartje, dat vind ik nog steeds bijzonder. Met hart en ziel gemaakt zijn ze, plaatjes

    BeantwoordenVerwijderen