zondag 7 april 2013

Over dromen en Steiner...

"En de mensen zouden tenminste geleidelijk aan datgene moeten ontwikkelen, wat zij voor zichzelf tot uitdrukking kunnen brengen met de woorden: Ik slaap in. Totdat ik wakker word zal mijn ziel in de geestelijke wereld zijn. Daar zal zij het hogere wezen, de hogere macht ontmoeten die mijn aards leven leidt, die in de geestelijke wereld aanwezig is, die om mijn hoofd zweeft. Daar zal zij haar genius ontmoeten. En wanneer ik weer ontwaak zal ik de ontmoeting met mijn engel gehad hebben. De vleugels van mijn genius zullen mijn ziel beroerd hebben".
Rudolf Steiner, Bausteine zu einer Erkenntnis des Mysteriums von Golgotha, Dornach voordracht van 20 februari 1917


 Als ik bovenstaande zinnen lees, kan ik daar dagen gelukkig van zijn!
Te weten dat ik het niet Alleen doe op aarde! Dat ik iedere nacht mijn Genius ontmoet... en dat ik die wijsheid meeneem de dag in!

Dromen boeien mij van kleins af aan! Ik weet nog vele dromen die ik had toen ik klein was.
Maar begrijpen deed ik ze vaak niet! De beelden die ik mee de dag in nam konden mij uren blijven omringen.... Daar doorheen poetste ik mijn tanden, kleedde mij aan en fietste naar school.. Ik leefde in "twee werelden".
In 1998 deed ik een "dromenopleiding", waarin het belangrijkste was, dat ik leerde om de betekenis van de beelden te begrijpen die Dromen zijn. 

Door de jaren heen zijn mijn dromen verandert.
In het Nu droom ik  "Grote dromen", dromen die iets vertellen over de toekomst, of van een ver verleden, dromen over de afgelopen dag vergeet ik waarschijnlijk...


Steiner spreekt in zijn werken vaak over de "Terugblik", aan het eind van de dag.
''Men neemt zich voor elke avond 3 á 5 minuten terug te kijken op de afgelopen dag. Om de blik te richten stelt men zich een vraag; dit werkt als een soort venster waardoor men kijkt. Bij voorbeeld; Wat was de wezenlijkste ontmoeting die ik vandaag heb gehad''.

Als ik een antwoord wil op een vraag waarmee ik leef, maak ik van de vraag een beeld, zo driedimensionaal mogelijk en vraag aan mijn Genius om een antwoord...en daarmee slaap ik in..... Een soort van Terugblik..... Ik hoop dat ik de volgende morgen wakker word met een droom, waarin het antwoord verweven zit!
Dit lukt soms, maar soms ook niet!


Afgelopen week was er zo'n "kwestie". Het had te maken met het opvoeden van Dochter... Niet altijd  weet ik vanzelfsprekend of ik het goede doe.... En dan ga ik naar bed met een vraag aan mijn Genius....
De volgende morgen had ik geen droom... jammer.
Meestal bespreek ik de dromen van de nacht s'morgens met Dochter in de auto, als ik haar naar school breng, maar deze ochtend bracht Lief haar naar school....
In de loop van de dag komt Dochter en ze vertelt mij Haar Droom van de afgelopen nacht!
Pffffff
Zij had het antwoord gedroomd op de vraag waarmee ik insliep!
Geweldig! Want dat antwoord was juist voor haar bedoeld!!
Ik wist niet dat dit óók kon!

''De meeste dromen zijn bedrog'', zingt Marco Borsato.
Het is een pertinente leugen.....

Alle plaatjes 'leende' ik van Pinterest

1 opmerking:

  1. Da's dan weer mooi hoe je een zinssnede van Steiner zo in het hier en nu kan plaatsen!
    Lieve groet,
    Madelief

    BeantwoordenVerwijderen