zaterdag 20 april 2013

Mijn Moeder

Ik zit naast het bed van mijn Moeder
Buiten schijnt de zon....
Mam ligt in een diepe slaap
en snurkt.......
Ik brei
aan een sok....

Ik was niet vaak alleen met mijn moeder....
Mam baarde acht kinderen,
maar velen noemen haar Moeder...
Altijd zijn er mensen om haar heen,
als bijen die op  nectar afkomen..

Maar nu ben ik alleen met haar.. 
en haal herinneringen op....
Weet je nog mam, dat ik "breihuiswerk" kreeg
dan moest ik 10 cm. breien aan een ''slang''
en kwam daar vlak voor schooltijd mee aan....
Mam breide dan met rappe vingers
mijn niet gedane werk....

En die keer dat we samen op reis gingen
Mam ging voor het eerst met een vliegtuig...
het is al twintig jaar geleden,
de bruiloft van Broertje
in Zuid Afrika....
Ze genoot
en ik met haar!
veertien dagen in een ''vreemd'' land,
waar ze al snel
heel veel ''bekenden'' had.


Mam 'woont' nu in een hospice
op een prachtige plek naast een bos....
Van dat bos heeft mam geen weet meer....
Mam heeft andere 'dingen' te doen.....
Ik vind er een mooie steen
én in mijn la een mooi gedicht:



En nu nog maar alleen
het lichaam los te laten
de liefste en de kinderen te laten gaan
alleen nog maar het sterke licht
het rode, zuivere van de late zon
te zien, te volgen - en de eigen weg te gaan.
Het werd, het was,................
M. Vasalis 


4 opmerkingen:

  1. Wat een mooi gedicht, en die steen, prachtig.
    Ik hoop dat je gisteren een fijne dag had, samen met je moeder. En even alleen zijn met elkaar lijkt mij dan mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je schrijft op zijn mooist als je zo dicht vanuit je zelf schrijft. Wat prachtig!Lieve groet,
    Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ontroerend.. en zoo mooi!! Om zo dicht bij haar, en het einde te zijn.. heel bijzonder. Dank je voor het delen en lieve groet, Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen