zondag 21 april 2013

Katoen of toch iets anders.....

Zwager kwam gisteren thuis van een drie maanden durend verblijf in Laos....
Toen ik hem in de afgelopen tijd een keer aan de telefoon had, 
vertelde hij over de vrouwen in het dorp die ook druk aan het spinnen waren....... met katoen!
Wil je wel wat van die katoen voor me mee brengen, vroeg ik hem! 
Leuk om ook eens uit te proberen met spinnen........

Dit bracht hij mee;


Het zijn de vruchten van de kapokboom.....
Ik zoek de boom op, op Wikipedia:



De kapokboom is een tropische boomsoort en kan meer dan 70 meter hoog worden.
Kapok wordt vooral gebruikt als vulmiddel bij kussens.............
En er is echt niet mee te spinnen, de vezels zijn heel erg kort!
Jammer..... maar als we zo'n vrucht lospeuteren, blijkt het vol met zaden te zitten!


En dát vind ik dan weer leuk!
Een kapok boom in mijn huis, waarom ook niet.....?
Ik heb ook al een bananenboom in mijn huiskamer!
 Dus zaai ik dertien boompjes.....


en hoop dat het gaat lukken!
Zit ik alleen nog met een klein probleem..........
zeventig meter is wel heeeel groot!

En waar die vrouwen in Laos nou mee aan het spinnen waren.......?
dat zal ik nog eens navragen bij Zwager !



2 opmerkingen:

  1. wat bijzonder ik ben heel benieuwd of de zaadjes opkomen
    groetjes Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bijzonder hoor. Ik denk trouwens dat de dames gewoon met katoen spinnen, van de katoen plant. Ik vind dit wel lastiger spinnen dan wol, en zijde. Fijne dag, groetjes, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen