donderdag 4 april 2013

De Veldleeuwerik



foto van het www


Het is nog steeds koud buiten, althans de wind is ijzig koud.
De zon doet Haar best om door de sluierbewolking heen te komen, maar daar blijft het bij...
Er is een boer bezig met een tractor op zijn land... stofwolken dwarrelen op.

Als ik met de honden langs de akkers wandel schiet er een vogel de lucht in.
Hij blijft zo´n tien meter boven mijn hoofd ´zweven´ en zingt een prachtig opgewonden lied!
De Leeuwerik denk ik..., maar zeker weten doe ik het niet!
Lang Leve YouTube..
.

De Veldleeuwerik staat op de rode lijst. Het is een onopvallend gekleurde vogel, maar is makkelijk te herkennen aan de zang en de manier van vliegen. De vogel stijgt al vliegend op tot grote hoogte, blijft dan cirkelend rondvliegen, om vervolgens weer naar beneden te vliegen, waarbij de laatste meters worden afgelegd met gesloten vleugels.
Vroeger was het een algemene broedvogel in Nederland, maar tegenwoordig is hun aantal sterk verminderd.
In oktober en november vertrekken de vogels, maar in maart komen zij weer terug!
  Met dank aan; www.vogelvisie.nl

2 opmerkingen:

  1. Wat leren we veel door te bloggen hè? Zou je het anders ook zo opgezocht hebben? Ik ga er op letten......geen idee of ik ooit een veldleeuwerik herkende.
    Dahag! Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ever wanted to get free YouTube Subscribers?
    Did you know you can get these ON AUTO-PILOT & TOTALLY FREE by using Add Me Fast?

    BeantwoordenVerwijderen