zaterdag 13 april 2013

De tuin.... week 15

Afgelopen week in de tuin......


Lief deed boodschappen bij een dierenwinkel in de buurt en zag 'toevallig' dat de hele voorraad viooltjes en tulpen werden weggegooid......
Hij vulde (met toestemming van de winkeleigenaar) de kofferbak van de auto ermee....
en maakte mij blij!!
De plantjes zagen er net zo uit als ik me voelde;
bevroren, uitgedroogd en met hangende kopjes.....


De viooltjes verzorgde ik liefdevol én daarmee ook mezelf!

Ging het eindelijk regenen en zijn de regentonnen weer tot de nok gevuld met water!


Maakte ik eindelijk mijn BD 'zaaikalender'...;
Zonder dit schema begin ik eigenlijk niets in de tuin....
Alle gewassen die ik wil zaaien verdeel ik eerst onder in;
vrucht, bloem, blad en wortel.
In mijn agenda staat wanneer Het Juiste Moment aanbreekt om te zaaien of te planten.
"De engelen van de Zon, de Elohim, zijn de vormgevende krachten van ons zonnestelsel en leiden alles op aarde wat een natuurlijke vorm heeft.
De stand van de zon is het meest bepalend voor de vorm van een gewas, voor met name de eerste grondbewerking in het vroege voorjaar, en voor een grote snoeibeurt van bomen en struiken".
De zon staat vier weken in 1 sterrenbeeld-teken en vandaag staat hij in vissen.

De Maan is de dagelijkse huishoudster die zorgt voor de gewassen. Zo heeft ze elke dag haar taken, bijvoorbeeld de groei van de wortels bevorderen, als ze door een sterrenbeeld gaat dat hoort bij het aarde-element: Maan in wortel (aardeteken). De groei van het blad tijdens Maan in blad (waterteken), de bloemaanleg tijdens Maan in bloem (luchtteken), en de groei van de vruchten tijdens Maan in vrucht (vuurteken).

Vissen, Kreeft en Schorpioen zijn watertekens (blad),
Ram, Leeuw, en Boogschutter zijn vuurtekens (vrucht),
Stier, Maagd en Steenbok zijn aardetekens (wortel),
Tweeling, Weegschaal en  Waterman zijn luchttekens (bloem).

Als ik het (bovenstaande) overzicht gemaakt heb, zoek ik in mijn agenda de juiste dag en klieder hem vol met wat ik die dag 'moet'doen...
 Vandaag staat de Zon dus in Vissen (water) en de Maan in Stier (aarde).
Dus zaaide ik;


Pastinaak, stengeluien en gewone uien (zaad)...
(Die winterwortelen mogen pas in mei)




















 Noah kreeg ook een stukje tuin en besloot om hem helemaal vol te gaan zetten met bloemen...
(Ben het ineens zat om haar Dochter te noemen.... 
Dochter heet Noah...!)










En.... staan de eerste ''palen'' voor de aardehut, onder invloed van een strak getrokken touw te 'wennen' aan hun erg ronde vorm....
en begon ik met een plek waar ik bloemen ga zaaien....
een bloemenberg.
Ik geniet weer!!

Ps...Ook de planeten hebben dagelijks hun invloeden op het natuurlijke leven...
Daar blog ik een andere keer over!
En ik 'blogde' al eerder over Biologisch Dynamisch tuinieren...
Dat deed ik hier
op mijn vorige blog....

3 opmerkingen:

  1. Dat is dan ook weer een bof zeg....die man van jou ook! En wat ik ook leuk vind, is Noah te zien....en ze ook hier echt Noah heet.
    En dan die bloemenberg! Wil je nog zaad van de bolderik?
    Dag! Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat knap dat je het snapt... ik heb het jarenlang geprobeerd te snappen en ben tot de conclusie gekomen dat het me niet lukt :( Dus moestuinier ik nu gewoon op intuïtie :) Genieten van je viooltjes ook, geweldig dat ze een tweede leven krijgen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ooh die violen, daar zou ik ook blij van worden! Wat lief van je lief! Wat fijn he, dat de zon er weer bij komt, lekker buiten opzoeken, en gaten in de lucht springen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen