donderdag 18 april 2013

Bladdag










Vanmorgen om 9.25 uur gaat de Maan over van het sterrenbeeld tweeling (bloem) naar kreeft (blad).
Voor mij betekent dit dat ik vandaag de bladgroenten én kruiden ga zaaien....




Bij het Biologisch- Dynamisch tuinieren gebruik ik deze agenda én het werkboek.
Zonder een goede gids zou ik niets kunnen beginnen!
Geschreven door Guurtje Kieft.
Op de achterkant van het boek staat over Guurtje;
Zij (1946) heeft haar ervaringen opgedaan tijdens een leven lang werken op het land. Een intensieve geestelijke-scholingsweg en jarenlange verdieping in de geesteswetenschap, de antroposofie, brachten haar tot dagelijkse communicatie met de engelenhiërarchieën van de planetensferen en de nieuwe orde van natuurwezens, de Christus-orde.
In dit boek beschrijft ze een weg die het de mens mogelijk maakt de verbinding tussen aarde en kosmos opnieuw tot stand te brengen.
Ik ben Guurtje dank verschuldigd! Ik ben blij dat ze haar kennis en ervaring met de wereld deelt....!

Guurtje heeft een website: www.dezonnetuin.org




Ja, en ik ervaar het als een weg.....
Eerst was er de wil!
Nu ben ik het vooral aan het doen....
En ik hoop dat ik door het te doen het ook  ga ervaren!
Want vooralsnog is het een methode van een ander die ik volg; ik voel beslist nog niet aan dat het een bloemdag is, of een bladdag.... dat het ''even'' geen goed moment is om ook maar iets te doen, omdat er een Ag is..........Ag is apogeum; de Maan is het verst weg van de aarde. De ongunstige periode is 24 uur. Er is een grote kans op doorschieten van gewassen: de 'zuigende' kracht van de Maan onttrekt ze hun krachten.



(Paksoi kan pas vanaf half juli, vanwege het 'doorschiet' gevaar....,veldsla in okt)






Vandaag donderdag 18 april in mijn agenda.....
Ik heb nog wat te doen!
Die onderste regel van de donderdag:
Zon in conjunctie met Mars om 2.23u. Een conjunctie werkt verstorend.... dan doe je even niets (zo'n anderhalf uur).... Maar toen sliep ik nog dus daar heb ik geen last van gehad!
De Maan in kwadratuur met Mars om 14.19u. Een kwadratuur werkt ook verstorend; ongeveer een uur... in die tijd  zet ik thee....ga ik Noah ophalen van school, kortom doe andere dingen....!
En de laatste; Zon in kwadratuur met Maan om 14.34u ..... valt zo'n beetje binnen de tijd van de vorige kwadratuur...!


Ik ga het zaad bij elkaar zoeken...... 
Het is bijna 9.25u (nog 4 minuten)....
De bladdag begint!






3 opmerkingen:

  1. Wat ik ook ga doen, ik doe het na half 3 bedacht ik me.......dank je wel. Ik zaai alleen wel bietjes, dat is dan weer knudde. Zinnia's....hm, bloem....ok niet goed.
    Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hé, maar komkommerkruid is bloem toch?? Borage..........

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat vind ik dan ook een moeilijke; want je kan het blad eten.... en daar schafte ik hem voor aan! Uiteindelijk wordt veel weer bloem en vrucht of zaad...

      Verwijderen