vrijdag 8 maart 2013

De Vrije School



Moeder aarde in de kleuterklas
Vijf jaar geleden stapte mijn dochter voor de eerste keer de kleuterklas binnen van de Vrije School. Die wereld paste haar.... omringd door kabouters , liedjes, poppen, keukentje, brood bakken en spelen; bijna de hele dag spelen. Op de jaartafel verschenen steeds andere figuren, beelden van de natuur, van moeder aarde en de wortelkindjes in een steeds afwisselend spel, afgestemd op de seizoenen en de ritmen van de natuur die ook thuis (leven in het bos), met haar mee bewogen.
Juffie liep door de klas en leek ook zelf in die magische wereld van de kleuter te wonen. Als ik een gesprek met haar aanknoopte, zag ik dat ze zich eerst los moest maken van die wereld, om met mij, een volwassene te kunnen praten..... Met de kinderen gebruikte ze weinig woorden; zaten er kinderen te 'klieren', s'morgens in de kring, dan stond ze op, gaf het kind een hand en zette het naast zich! Geruisloos, liefdevol werd het probleem opgelost....!

Voor mij ging er een nieuwe wereld open; ik keek mijn ogen uit! Ik trof mijzelf vaak met tranen in mijn ogen aan (en dat kende ik niet van mijzelf...) ergens in de gangen van de school, in de zaal bij een optreden van de klassen, tijdens de adventsweken als er muziek klinkt door de gang....
Ik was verkocht! Op slag verliefd op de manier waarop hier met kinderen wordt omgegaan!
Hoofd, hart en handen is zo'n slogan van de Vrije School; Ook als ouder word je aangeraakt door deze methode!

Foto's gemaakt in de kleuterklas.
 Deze Boom staat in de klas.... eromheen allemaal gebreide en stoffen kabouters...... In een bedje voor het raam liggen Klaasje en Timtamtommetje....
Iedere morgen worden ze wakker gemaakt en welkom geheten in de kring. Als het vakantie is gaan ze logeren bij één van de kleuters... Ook bij Dochter kwamen ze logeren!

Boek heb ik net nieuw binnen, besteld voor de óuderbieb'

Met Juffie raakte ik aan de praat over kabouters...
Zij leende me dit boek uit, uit haar eigen boekenkast!
Op de achterflap staat; Dit boek geeft inzicht in vele geheimen van het kabouterrijk en verhaalt over hun levendige spel, humor nieuwsgierigheid, ondeugendheid, plezier, wijsheid en goddelijke doel. Volgens de leprechauns streven de elementwezens er momenteel naar om, samen met geëngageerde mensen, de Aarde te genezen en een 'nieuwe' wereld te scheppen.

Ik las het in één adem uit....
Maar wat als een donderslag bij heldere hemel (voor mij) plaats vond in het boek, was dat Rudolf Steiner zich ook bevond in die kabouterwereld!
Mijn belangstelling was gewekt! Nu moest ik weten wie Rudolf Steiner was......


Ouderbibliotheek vrije school

Ergens in een donker hoekje in school stond een vergeten boekenkast voor ouders...
Vol met boeken van Rudolf Steiner, boeken over de Antroposofie, boeken over vilten én over opvoeden.....
De kast werd door niemand beheerd.... er waren geen regels over uitlenen en termijnen.....
Heerlijk; ik sleepte alle boeken mee naar huis!
Titels als; De geheimen van de ziel, Mysteriedrama's. Inwijdingswegen.....

Eerst was het toch ook teleurstellend; 
Als ik 20 procent begreep van wat Steiner schreef, dan was het veel.... 
Maar ik zette door! 
Ik heb nu veel van hem gelezen; 
Ik lees mijn ziel voor, als mijn hoofd het niet begrijpt; dan wordt er iets gewekt, en langzaam, heel langzaam beginnen er vlammetjes te schijnen in mijn binnenste...!

De boekenkast wordt nu  (vijf jaar later) beheerd, door nog twee andere moeders en mijzelf...
Keurig alles in nette rijen, systeempje bedacht, iedere week open....

En er gebeurde natuurlijk nog veel meer!
Maar daarover blog ik een andere keer!



















3 opmerkingen:

  1. wat fijn dat er toch mensen bestaan die met zo veel liefde de boeken willen beheren! Wat hebben onze kinderen het goed he, op school...wat een warmte...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn dat de school zo'n mooie boekenkast heeft. Je schrijft er inspirerend over. Mijn oudste dochter gaat bijna naar de kleuterschool. Ik kan niet wachten om dit te zien. Ik kan me voorstellen dat je ontroerd raakt door dit allemaal. Prachtig beschreven. Ik ga je blog volgen! Groetjes Stella.

    BeantwoordenVerwijderen