maandag 4 maart 2013

De dwaas

Ik hou van tarot kaarten!
Niet als middel om de toekomst te voorspellen,
maar meer als beeld voor de situaties in het leven die we als mens allemaal ervaren...
En juist dat laatste kan een troostende wetenschap zijn.
We maken het allemaal mee.....

De herkomst van de Tarotkaarten ligt in het duister. Ze werden in de 18e eeuw herontdekt door Antoine Court de Gébelin. Hij beschrijft ze als  ''het enige boek dat van de verloren schatten van de Egyptische bibliotheek is overgebleven''.


Rudolf Steiner heeft het ook over de Tarot. In zijn boek; Tekens en symbolen van het kerstfeest spreekt hij over het bovenstaande symbool en noemt het Tarok.
Hij zegt hierover; Degenen die in de Egyptische mysteriën waren ingewijd, konden dit teken lezen Zij konden ook het boek Toth lezen, waarop alle gebeurtenissen in de wereld van begin tot eind, van Alfa tot Omega waren opgetekend en die men kon lezen. Het bevatte in beelden het leven dat in de dood eindigt en weer tot nieuw leven ontspruit....

Eerst begreep ik niet waar hij het over had... Maar nu honderd jaar later noemen we het Tarot én is het een veel bekender fenomeen geworden... Er zijn vele tarotisten!

Zo, dat was de inleiding...
En dan nu de Dwaas...

De zon schijnt, het hondje blaft, als hij nog één stap zet, valt hij de afgrond in, knapzak op zijn rechterschouder, bloem in linkerhand.

Zonder vooropgezet plan gaat hij spontaan en zorgeloos, naïef en fris van zin zijn weg vol verrassingen. Hij is het beminnelijke kind in ons, waardoor ons leven allure krijgt. Omdat hij zijn verstand niet gebruikt, kan hij spelen, lachen, dromen en zich vermaken, zoveel hij maar wil.
Vanuit het standpunt van de 'volwassene', doet hij alleen maar domme dingen, die maar beter onderdrukt zouden kunnen worden.

De Dwaas was ooit nadrukkelijk in mijn leven aanwezig!
Ik liep een doodlopend pad...
Ik woonde in de stad, had een Lief en een Belangrijke Baan!
Niets klopte meer van dat leven!
En toen kwam de Dwaas!
Ik ben hem er dankbaar om;
Ik nam ontslag
verhuisde naar de bossen van Drenthe
en liet Lief achter!
Daar is moed en lef en vertrouwen voor nodig!
Dus de Dwaas is voor mij vooral alles wat ik hierboven beschreef!
En soms klopt de Dwaas ineens weer aan mijn deur!
Oh Oh, oh ja dat pad!
Daar moeten dingen anders.....
Vandaag vond ik deze drie veren....
Wandelend in de zon met drie honden....
twee trok ik uit 'de kont' van een kip....
Die derde staat nog rechtovereind!
Daar moet ik eerst heeel dwaas voor worden!

3 opmerkingen:

  1. Er is een sprookje van Grimm....de dommoor.Daarin worden drie veren weggeblazen. Zijn broers volgen de veer die links en rechts gaat, maar hij volgt een veer diep in de aarde....en komt natuurlijk gelouterd terug!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dommoor!!!! tsss, dat is dom.......de dom-oor....juf.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. What is So Very Different About Your VALENTINA Psychic Love Reading?

    As a Pro Tarot Reader and Psychic Empath - I am able to help you, right now, regarding the crucial happiness of your TRUE heart. And the first words I wish to say to you are:

    “Love, light and blessings to you xxx”

    BeantwoordenVerwijderen