donderdag 14 maart 2013

De draad van Ariadne én van Hannah

Ik spin en ik spin en ik twijn en ik was.....
Met dit als resultaat;

Er zijn nu 27 strengen van 50 g = 1350 gram, bijna 1,5 kilo
In iedere streng zitten 75 draadjes van 87 cm; 75 x 87 x 27 = 110925 cm. Dat is.... héél lang!
Ik moet denken aan de draad van Ariadne en zoek Haar verhaal op;

"Alle mythen over labyrinten vertellen op één of andere manier over een viervoudige geschiedenis; een reis, een beproeving, een initiatie en een wederopstanding"

Over het labyrint in Knossos op Kreta bestaat zo'n mythe;
In een periode van tegenspoed had koning Minos van Kreta Poseidon, de koning van de zee, verzocht een geschenk aan de goden te offeren. Poseidon gaf hem toen een witte stier van buitengewone kracht en schoonheid. Minos raakte zo gehecht aan het prachtige dier dat hij besloot het voor zichzelf te houden en een andere stier aan de goden te offeren.

Poseidon had het bedrog meteen door en voelde zich diep gekrenkt. Hij wreekte zich door Pasiphaë, de vrouw van koning Minos te betoveren, met als gevolg dat ze verliefd werd op de witte stier en zich met hem verenigde. Pasiphaë raakte zwanger en baarde een kind dat half mens, half stier was. Hij werd Minotaurus - minos (mens) en taurus (stier) genoemd.

In de ordelijke, traditionele samenleving van Kreta was geen plaats voor zo'n monster. Men zou zich voor zijn aanblik moeten schamen. Het moest daarom goed opgesloten en verborgen gehouden worden.
Niet het labyrint van Knossos!
De toen in Knossos wonende meesterarchitekt Daedalus kreeg van koning Minos de opdracht een constructie te maken, waarin Minotaurus veilig kon worden opgesloten. Het resultaat is het beroemde labyrint in Knossos, de hoofdstad van Kreta.
 Het labyrint van Daedalus kenmerkte zich door allerlei doodlopende gangen en dwaalwegen. Wie daar verdwaalde werd algauw door Minotaurus gepakt en verslonden.
Minotaurus accepteerde het niet zomaar in isolement gevangen te worden gehouden, maar eiste dat hem een prooi werd gegeven.
Koning Aegeus van Athene stond in de schuld bij koning Minos van Kreta. Als aflossing moest hij iedere negen jaar zeven jonge mannen en vrouwen naar Kreta sturen. Hun gruwelijke lot was als voedsel voor Minotaurus te dienen.

Theseus, zoon en troonopvolger van koning Aegus van Athene, hoorde over Minotaurus. Hij was geweldig sterk en liet zich door geen gevaar afschrikken. Door zijn heldendaden had hij al roem verworven. Hij zag er nu naar uit om Minotaurus op te zoeken en te verslaan.

Echter, Theseus kreeg het inzicht dat hij dit niet alleen kon doen. Slechts samen met Ariadne zou hij zijn doel kunnen bereiken.
Ariadne de dochter van koning Minos, had als sombere taak de uitverkoren offers voor Minotaurus tot de ingang van het labyrint te begeleiden en hun de nodige aanwijzingen, aanmoediging en troost te geven, voordat ze hun onvermijdelijke, afgrijselijke dood tegemoet gingen.

Toen Theseus bij het labyrint aankwam, vastbesloten een einde te maken aan de terreur van Minotaurus, bood Ariadne hem een gewijd zwaard en een knot garen aan. Het uiteinde van de draad bond hij bij de ingang vast. Samen met de ten dode gewijde mensen drong Theseus verder het labyrint binnen. Onderweg wond hij de draad af zodat hij na het beëindigen van zijn opdracht de weg terug zou kunnen vinden.

Theseus drong door tot het midden van het labyrint en versloeg Minotaurus. Nu kon hij, de draad volgend, samen met zijn bevrijde kameraden moeiteloos de weg naar de uitgang terugvinden.

Onder de bevolking van Kreta heerst grote opluchting bij het bericht van Minotaurus'dood.


En het verhaal gaat nog verder, maar niet in deze blog.....

Op zielsniveau is er geen verschil tussen de werkelijkheid van de mythe en die van ons dagelijks leven. Vinden we geen helende oplossing voor onze innerlijke conflicten en tegenstellingen, dan lopen we psychisch vast. In de mythe wordt deze gespletenheid dramatisch en uitbundig uitgebeeld.
Uit; Het labyrint als inwijdingsweg door Roger Rundqvist.

Vele malen liep ik een Labyrint.
Ook maakte ik er één op een doek, als eindopdracht van een tweejarige dromenopleiding.
Het bracht mij altijd nieuwe inzichten en antwoorden op de vraag die ik stelde als ik hem liep.

Je kunt hem heel eenvoudig zelf maken;


Enne, om nog terug te komen op die zelfgesponnen draad van 110925 cm....
Die draad wacht op de lente....
als de berkenblaadjes weer aan de boom zitten
 en hij geverfd gaat worden.....!
Ik kan niet wachten!

7 opmerkingen:

  1. Wat een mooie link maak je Hannah, spinnen en de draad van Ariadne. Jaha.....verven in mei! Alleen.....ik moet je wel teleurstellen....(of nee, je mag nog even doorspinnen).....17x50......is nog maar 850 gram ;-) ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hihi, geen 17, maar 27 strengen.....je hebt gelijk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. OOOOOOOOOOOOOOOO je hebt er al 27......dan mag jij stoppen.
    Ik moet nog voort....pfff, ik leef zo met een minimum van 20, maar meer zou mooi zijn. Kunnen we niet ook een paar strengen 100% in voren hebben? Kant en klaar? Dan kunnen we gewoon door verven als we moeten/kunnen/zin hebben /willen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik spin gewoon door... mei is nog ver weg..... en de zakken ongesponnen wol staan ook maar te wachten....;-)Maar je kunt altijd iets achter de hand hebben? gekochte wol hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om je hier te treffen. En te constateren dat je met hetzelfde bezig bent als ik. Alleen ben ik nog niet zo ver als jij. Mijn eerste spoel fries melkschaap zit overvol. Nog vele te gaan want ook ik wil kleur op mijn wol. Uienvellen, cochenille en indigo staan op het program bij mij. Maar eerst nog een tijd stevig doortrappen. Succes met spinnen en al het andere en ik zie je op school! Groet, Titia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen